Den 11. oktober var det den internationale ”Day of the Girl Child”-dag, og det benyttede Red Barnet – i øvrigt i samarbejde med det danske udenrigsministerium – sig af til at sende en som udgangspunkt kæk video i omløb på de sociale medier.

Den spiller nemlig til at begynde med på alle de rigtige tangenter, hvis det da blot drejer sig om at få masser af delinger og likes på Facebook og andre sociale medier.

Den viser den ene bizarre bryllupstradition efter den anden, såsom at klippe i brudgommes strømper i Danmark, hvilket er svært ikke at trække på smilebåndet af og samtidig fumle efter dele-knappen.

Men så bliver det pludselig alvorligt, da den ender med at vise den værste bryllupstradition af dem alle: nemlig barnebrude, som der hvert 7. sekund skabes én ny af på verdensplan.

Et lille budget

Bag filmen står Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack, og formålet er at hjælpe Red Barnet med at skabe opmærksomhed om problemet og det nye FN-mål, der skal sætte en fuldstændig stopper for den alt for bizarre bryllupstradition inden 2030.

Hos Robert/Boisen & Like-minded er man godt tilfreds med løsningen af opgaven, der lød på med et minimalt budget at få lavet en film, der kunne skabe så meget organisk reach som muligt.

- Vi så en mulighed i den adfærd, der allerede er på de sociale medier, i forhold til hvad folk deler og tagger hinanden i. Derudfra kom tanken om at lave filmen i et genkendeligt og let afkodeligt format, så selv dem, der normalt scroller forbi en post, ville stoppe op og se med, forklarer Klara Vilshammer, Kreativ hos Robert/Boisen & Like-minded.

Hun bakkes op af Christoffer Fejerskov Boas, der er den anden kreative hos Robert/Boisen & Like-minded bag kampagnen.

- Vi ser også ofte, at folk er mere tilbøjelige til enten at dele sager de støtter, eller noget der er sjovt. Ideen var derfor også at give folk en oplevelse og en overraskelse, som de gerne ville dele med andre, siger han.

Stor opbakning i DK

I skrivende stund har filmen, som er delt på både Danidas og Red Barnets Facebook sider, tilsammen over 21.000 delinger, som viser, at danskerne støtter op om det gode budskab.

Dertil kommer intet mindre end 2,7 mio. visninger, hvoraf størstedelen er organisk.

- Det er fantastisk at se, hvordan vi med få midler har fået så mange danskere, til at engagere sig og dele det vigtige budskab, siger Kim Boisen, CEO hos Robert/Boisen & Like-minded.  

Filmen skal også ses som optakt til det første internationale topmøde i Senegal, der starter på mandag, og som bliver afgørende for det internationale samfunds fælles indsats om at afskaffe børneægteskaber i 2030.

Her vil regeringsledere, religiøse ledere og børneorganisationer mødes for at diskutere, hvordan man i fællesskab kan komme børneægteskaber til livs.

Fra Danmark deltager H.K.H Kronprinsesse Mary, udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) og Red barnets generalsekretær Jonas Keiding Lindholm.

Se filmen her efterfulgt af credits:

Credits:

Kunde: Red Barnet/Udenrigsministeriet

Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded

Strateg: Kim Boisen

Kreativ direktør: Heinrich Vejlgaard

Kreative: Klara Vilshammer & Christoffer Boas

Account Manager: Sabina Langkilde

Produktion: Gobsmack Productions

Producer: Stefan Pflug

Editor: Freddie Smith

Lyd: Bjørn Vidø, Freezone