Forbrugerombudsmanden politianmeldte sidste år Centerforeningen City 2 for at have overtrådt markedsføringsloven, og det har nu udmøntet sig i en bøde på 280.000 kroner.

Sagen drejede sig om bannere, der hang i butikscentret i Taastrup i november 2013, og hvor der med stor skrift stod ”Momsfri butik, 20 % på alle varer”.

Og i to avisannoncer blev forbrugerne lovet ”… 20 % i butikkerne her”, efterfulgt af en liste over de pågældende butikker.

Imidlertid var varer, der i forvejen var nedsatte, samt udvalgte varer og varer købt med anden rabatordning undtaget rabatten, men det fremgik kun med meget lille skrift nederst på bannerne og i avisannoncerne.

Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at forbrugerne meget nemt kunne overse forbeholdet, og at City 2’s markedsføring af rabatten dermed var vildledende.

- City 2 har vildledt forbrugerne til at tro, at de fik 20 procent i rabat på alle varer i butikscentret, selvom det ikke var tilfældet. Det er i strid med markedsføringsloven og udløser derfor en bøde på 280.000 kroner til City 2, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, og tilføjer:

- Jeg får generelt mange klager over vildledende markedsføring af tilbud og har løbende fokus på at håndhæve sagerne. Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge et produkt. Derfor må virksomhederne ikke vildlede om tilbud og rabatter.

City 2 har over for Forbrugerombudsmanden beklaget, at de har kørt en kampagne, der har vildledt forbrugerne.

Læs om politianmeldelsen af City 2 her.