I næste uge hylder analysehuset Nielsen for 17. gang de mest succesfulde produktlanceringer i dagligvarehandlen med uddelingen af prisen: Årets Lancering – og fire finalister er nu klar til at kæmpe om prisen.

Og ifølge Claus Werborg, der er global client business partner hos Nielsen i Danmark, er et fællestræk for årets nominerede nydelse, forkælelse og premium.

- Vi har blandt nyhederne i 2017 set rigtig mange spændende tiltag, som rammer ind i flere af de store trends – sundhed, premium og convenience. Men også mange nyheder inden for optimering af emballage og forkælelse, siger han.

Og de fire produkter, der med bravour har indtaget det danske marked i købet af 2017, og som alle har opnået et betydeligt salg, bidraget til vækst og tilført noget nyt til markedet, er:

Stærke kandidater

- Diageo med Baileys Iced Coffee
- Unilever med Magnum Pints
- Jacobs Douwe Egberts med L’OR kaffekapsler
- Nestlé med Nescafé Azera

Om de fire kandidater siger Claus Werborg:

- Baileys rammer ind i forkælelse/nydelse med en nyhed, som går på tværs af kaffe og drinks segmentet, og Magnum isen skaber en ny brugssituation for det velkendte mærke. Samtidig opfylder Nestlé og JDE kriteriet ”a job to be done” inden for kaffe, idet det er blevet nemmere at få god kaffe derhjemme – enten som instant, eller i form af kapsler af høj kvalitet til Nespresso maskiner.

Data og forbrugere

De nominerede er fundet efter en længere proces, hvor alle nylancerede produkter i det pågældende år i princippet er i spil - ligesom producenterne også har mulighed for at indstille.

Når algoritmerne har klaret den første udvælgelse, gennemgås de tilbageværende manuelt og finalisterne udvælges af Nielsen ud fra ScanTrack, anbefalinger og Nielsens viden om kategorierne.

Og endelig får forbrugerne et ord at skulle have sagt i forhold til den endelige vinder - det sker i form af en spørgeundersøgelse.

For at komme i betragtning skal produktet være lanceret i perioden oktober 2016 til september 2017, og når Nielsen udvælger de nominerede, vurderes produkterne desuden på, om de har opnået et betydeligt salg - det vil sige minimum 50 procents distribution i mindst en 4-ugers periode.

Dertil kommer, at de lancerede produkter skal have bidraget til vækst og tilført noget nyt til markedet, og at de overordnet set skal have formået at skabe værdi for retailere, producenter og forbrugere.

Flere priser på vej

Kåringen ”Årets Lancering” har været gennemført siden 2000 - med en enkelt undtagelse i 2005, og produkter som Smirnoff Ice, Red Bull, Stimorol Fusion, Somersby Apple Cider og Coca-Cola Zero har tidligere været kåret.

I 2016 var det Colgate Max Tandbørste med Whitening Pen, der løb med sejren.

Vinderen af 2017-prisen afsløres i næste uge ved Dagligvareleverandørernes Årstræf 2018, hvor der i øvrigt er flere andre priser på spil.

DLF uddeler således på Årstræffet selv tre priser – se de nominerede her:

Årets Nyhed 2018 – Away From Home

Prisen gives til et produkt, som gør en forskel i køkkenerne. Et produkt, der bidrager til at gøre hverdagen nemmere, mere kreativ, mere inspirerende eller mere givende for slutbrugerne, og de nominerede er:

- Unilever med TreatBox
- Santa Maria med TastePak
- Tulip med Råparteret

Årets Publikumspris 2018 – Detail

Årets publikumspris er en pris, som ikke bygger på målinger og fakta, men er udtryk for branchens subjektive vurdering af et brand. De fem nominerede er:

- Carlsberg Danmark med Carlsberg 1883
- Tulip Food Company med Tulip Crispy Bacon Bits
- Taffel/Estrella med Linsechips
- Arla Foods med MLK
- Orkla Foods med Beauvais pølsehorn og pizzasnegle

Årets mest innovative kæde/grossist 2018

Prisen gives til den kæde eller grossist, som har gjort en markant forskel i markedet. De 5 nominerede er:

- Rema1000
- Nemlig.com
- 7-Eleven
- Meny
- Dansk Supermarked