Energi- og telekoncernen SE, tidligere kendt som Syd Energi, er i luften med en ny kampagne, hvor de lader skuespiller og komiker Magnus Millang undersøge, hvor galt det egentligt står til med klimaet i Danmark.

Krumtappen i kampagnen er seks film, hvor Magnus Millang sammen med sin bror Emil undersøger, om det er muligt at leve mere CO2-venligt uden at gå på kompromis med sin livsstil.

Hvor langt sydpå kan man for eksempel komme med toget, hvis rejsetiden ikke må blive længere end en flyvetur? Kan man bygge sin benzinbil om til en elbil? Og hvor meget skal man cykle for at producere strøm nok til et helt hus?

- Klimaet er noget, som man på den ene eller anden måde skal tage stilling til. Om man vil gøre noget ved det, eller ikke tror en skid på det, så er det at tage stilling. Jeg er bekymret, og det er irriterer mig faktisk, lyder det fra Magnus Millang i en pressemeddelelse.

- Er det, fordi jeg er bange for at dø, eller irriterer det mig bare, at jeg er nødt til at forholde mig til det? Er det overhovedet muligt at leve normalt og samtidig gøre noget ved miljøet? fortsætter han.

Komik og alvor

De seks film skal ses som en rejse, hvor både Magnus Millang og seerne udsættes for forskellige dagligdags dilemmaer om, hvad der er klimavenligt, og hvad der ikke er.

For uanset om vi kører elbil, spiser masser af oksekød eller flyver på ferie, så påvirker det hele i større eller mindre grad klimaet, og målet er at gøre forbrugerne bevidste om deres valg.

- Måske er der en mulighed for at blive kendt på at gøre noget godt for miljøet. Jeg opdagede, at der var nogle komiske problemstillinger og samtidig med lysten til at sætte fokus på problemet, fik det mig til at kaste mig ud i de seks korte dokumentarfilm, siger Magnus Millang.

- Ikke noget dybdeborende og moraliserende, men mere noget let fordøjeligt, som kun skal sætte fokus på emnet, fortsætter han.

Ifølge Liselotte Bauer Mols, der er kommunikation-og marketingdirektør i SE, så skal kampagnefilmene ses i sammenhæng med, at nutidens forbrugere gerne vil være klimabevidste.

Ingen løftede pegefingre, tak

- Det kan vi se nu, hvor salget af økologi stiger og i SE oplever vi her i 2017, at tre ud af fire el-kunder vælger at købe Medvind, hvilket vil sige energi fra vindmøller. Vores mål med de her dokumentarfilm er ikke at pege fingre, men vi vil gerne prikke til folks samvittighed og opfodre dem til at tage ansvar for vores fælles klima. Og der er jo faktisk rigtig meget, vi kan gøre som enkeltpersoner, siger Liselotte Bauer Mols,.

- Vi tror ikke, vi kan redde verden med seks film, men mange bække små, gør en stor å. Men vi kan forhåbentlig puste liv i en debat, der har ligget lidt stillet på det seneste og få danskerne til at være mere klimabevidste om alle de valg, de træffer i deres dagligdag og alle de klimavalg, vi træffer som samfund, fortsætter Liselotte Bauer Mols, der i øvrigt kan fortælle, at kampagnen primært er udviklet i samarbejde med produktionsselskabet Drive, Magnus Millang og in-house. Derimod er brugen af eksternt bureau skæret fra bortset fra på seeding-delen, hvor AOL Be On er samarbejdspartner.

Du kan se den første film her efterfulgt at credit-listen

Credit list:

Kunde: SE

Titel: WTF – gør vi med klimaet

Instruktør - Magnus Millang

Manuskriptforfatter - Emil Millang

Producent - Sigurd Bæk Jensen

Fotograf - Martin La Cour

Lyd - Thomas Gulyas

B-Fotograf - Esben Frese

Klipper - Jakob Ølgaard

Grade - Boaz Heller

Lydefterarbejde - Cornelis Thaarup Hedtoft

Research: Søren Øhlers / Sebastian Myrup Hansen

Produktionsleder - Newroz Yildirim

Produktionskoordinator - Simon Friis Clemmensen

Media/PR Agency: AOL/Be On

Campaign manager: Louise Brogaard

Account Director: Jakob Stigler