Bornholms Mosteri – som med rette kan karakteriseres som en kommerciel virksomhed med hjertet på rette sted, idet størstedelen af medarbejderne er socialt udsatte - vil gerne fortælle om sit sociale ansvar.

Men uden at prale.

Det har krævet bistand fra et nyvalgt bureau i skikkelse af We Love People, og nu er mosteriet for første gang nogensinde ude med en kampagne rettet direkte til forbrugerne.

En kampagne, der er skabt i bevidsthed om, at også det sociale ansvar skal formidles, men hverken med pral eller medarbejdere som markedsføringsobjekter.

- 75-80 pct. af vores medarbejdere er socialt udsatte, som er i flex- og skånejob. De har skavanker, der kræver hensyn, hvad enten det er særlige opgaver eller nedsat tid, siger Morten Kolind, der er adm. direktør i Bornholms Mosteri.

Fornem vækst, men…

Mosteriet begyndte for 11 år siden i en gammel æbleplantage uden for Svaneke - oprindelig som et kommunalt beskæftigelsesprojekt.

I 2013 blev det købt af fiskerivirksomheden Espersen og Michelin-restauranten Kadeau, uden at skiftet fra kommunal til kommerciel ændrede ved det sociale aspekt.

Til gengæld har en ny situation tårnet sig op:

- Vi har haft omsætningsfremgang på 10-15 procent årligt i flere år, men ikke længere, for konkurrencen i højkvalitetsmost er blevet intens. Mange ligner os i produkt og sågar etiket, men kan producere til en lavere pris. Så vi har behov for at skille os ud, siger Morten Kolind.

Men da mosteriet ikke selv har kompetencerne til at få konkretiseret og udbredt sin historie, inviterede man til et udbud, hvor i alt tre bureauer skulle fortælle om deres tilgang til opgaven:

- We Love People lagde energi og indsigt i opgaven. Det var tydeligt, at de ville samarbejdet. Vi valgte dem til at fortælle vores råvarehistorie, produktions-setup og sociale ansvar, siger Morten Kolind.

Råvarerne får ordet

Hos We Love People siger Gry Knoop, der er Strategy & Process Planner:

- De moster selv, og det er ikke alle, der gør det. Socioøkonomiske virksomheder bidrager positivt til samfundet, men der bliver nemt en tung historie. Vores fornemmeste opgave har været at formidle det let. Produktet og den omsorgsfulde tilgang er historien, ikke medarbejderne i sig selv. Når det skal balanceres, skyldes det også, at det sociale aspekt ikke har betydning for samtlige kunder, men det kan være et parameter i en købssituation.

Og løsningen er leveret med et glimt i øjet: 

- Det kreative koncept lader råvarerne få ordet og fortæller saftige historier om deres mostere. Dette forener Bornholms Mosteri tre vigtigste salgsparametre: kvalitet og råvarer, egen mostning samt de helt særlige medarbejdere i moster-konceptet, siger Gry Knoop, der tilføjer:

- Bornholms Mosteri og opgaven passer godt til We Love People, fordi vi tror på, at purpose og profit går hånd-i-hånd. Og Bornholms Mosteri er et perfekt eksempel på dette. Vi vil meget gerne hjælpe med at øge omsætningen for dette usædvanlige mosteri med særlig omsorg for frugt og folk.

Nu skal der ”bare” konverteres

Hidtil har Bornholms Mosteri fortalt sin historie til grossisterne, som så kunne fortælle den videre til slutbrugeren.

Men denne gang går mosteriet altså direkte til forbrugerne i sin kampagne, som i særlig grad kører på Facebook, hvor den har høstet positive kommentarer – og opmærksomhed.

- I kampagnen indgår også klip fra produktionen, og via interview bliver der sat ansigt på medarbejderne. De er stolte af virksomheden, og når vi afvikler sådan en type kampagne, der ikke bare er smart, så skaber den positive omtale en god stemning og øget stolthed, siger Morten Kolind og tilføjer om den foreløbige effekt:

- Vi har fået øget trafikken. Nu skal vi ”bare” have konverteret den til salg.

Se med her og få historien om et ualmindeligt mosteri med en særlig omsorg for frugt og folk.