Digitale spil-kampagner i form af fx quizzer, vendespil, skrabekort og julekalendere er blevet en kæmpesucces for møbelvirksomheden IDdesign, der står bag ILVA og IDÉmøbler.

Siden april er det blevet til knap 25 spil-kampagner, altså gennemsnitligt omkring tre om måneden, og IDdesign bygger og designer vel at mærke selv kampagnerne - ved hjælp af et stykke digitalt værktøj, som det aarhusianske softwarehus Lead:famly har udviklet.

- Værktøjet giver os muligheden for at kommunikere med vores målgruppe på en nytænkende og brugerinvolverende måde, siger Emma Liv Poulsen, der er Online Brand Manager for Ilva, og tilføjer:

- Udover en anderledes og sjov form for content giver det også indsigt i brugernes præferencer og holdninger i forhold til vores brand og produkter – en indsigt, der gør os klogere og stærkere i vores kommunikation med kunden.

Sidste års online julekalenderkampagne fra Ilva var et af de første forsøg med Lead:famlys platform, og da den blev en succes, fik IDdesign blod på tanden til at fortsætte.

I dag er platformen taget ind som et fast strategisk redskab i IDdesigns marketingarbejde, og den beslutning har man ikke fortrudt: På et år har over en million danskere leget med - og sikret IDdesign 800.000 registrerede deltagelser.

Vi afleverer gerne data

Helt lavpraktisk tilbyder Lead:famlys platform 17 forskellige online spilkoncepter i form af fx. quiz, skrabekort, julekalender m.m.

Som virksomhed køber man sig adgang til platformen på licensbasis, hvorefter man kan benytte sig af den til at opbygge og designe forskellige spil, og det har mange fordele, lyder det fra Lead:famlys direktør:

-  For det første er det langt billigere for virksomhederne at gøre det selv. Det vil sige, at man enten kan øge kampagnefrekvensen for det eksisterende budget, eller man kan holde fast i sin frekvens og dermed frigøre budget-ressourcer, siger Managing Director Martin Bjørn Madsen og tilføjer:

- For det andet er deltagelsesgraden meget høj. Vi har mange kunder, hvor det nærmest er normalen, at den er over 50-70 procent - målt som antallet af brugere, der besøger en kampagne og ender med at registrere sig. Og for de fleste af vores kunder kommer volumen typisk langt over 20.000 deltagelser.

Så danskerne er ikke længere bange for at aflevere deres data?

- Tydeligvis ikke. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så er vi da selv lidt overraskede over, hvor meget data vores kunder kan opsamle i forbindelse med denne type kampagner. En af vores kunder kører fx kampagner med online skrabekort, hvor de beder om brugerens informationer, før vedkommende kan deltage. Det kan give dem en konverteringsrate, der ligger 20 procentpoint højere, end hvis de først beder om data, efter brugeren har deltaget. Det samme gælder også for små quizzer, vendespil, puslespil etc. Så nej, der er åbenbart ikke de store forbehold hos forbrugerne længere i forhold til at afgive data. 

Kunder fra alle brancher

Lead:famly blev født i 2015 ud af bl.a. webbureauet Accedo, der i mange år var stor-udbyder af online julekalendere.

- Vi startede som et traditionelt webbureau, hvor vi sad og kodede kampagner, men vi fandt ud af, at der var et marked for en self-service platform, der rakte længere og dybere end julekalenderen, siger Martin Bjørn Madsen og fortsætter:

- Så vi investerede en del penge i at bygge en platform, der gjorde det muligt for vores kunder selv at bygge julekalenderen uden hjælp fra os. Det blev startskuddet til det, vi kalder for en Digital Activation Platform, og som vi tilbyder vores kunder i dag,

Ud over IDdesign har Lead:famly kunder fra alle tænkelige dele af Danmark: Retail, rejseselskaber, finans, energi, produktion, NGO’er, underholdning, tele og medier.

Og det handler om lead-generering, at skabe større loyalitet via meningsfuld aktivering af målgrupper og ikke mindst kvalificering af data på brugerne - men i høj grad også om hastighed og agilitet, mener Martin Bjørn Madsen.

Quiz på en halv time

- Med vores værktøj kan du som brand søsætte en spil-kampagne på meget kort tid, og det betyder, at du reelt kan reagere på alt fra vejret til politiske udmeldinger. Vi var fx for nylig i dialog med en norsk bank, der skulle kommunikere en ændring af pensionsreglerne i Norge. Det tog ikke mere end en halv time at skrue en quiz sammen fra idé til kampagnen kunne gå live. Hele pointen er at give vores kunder muligheden for at agere, når det giver mening, og ikke kun når kampagneplanen siger det.

Den fine kundetilgang i Danmark har i øvrigt fået Lead:famly til at skrue op for vækstplanerne i Norden og Storbritannien noget tidligere end forventet:

 - Vi havde regnet med at det først skulle ske i slutningen af andet kvartal næste år, men vi har allerede taget springet og er således i fuld gang med Storbritannien og Norge, mens Sverige starter op ved årsskiftet, slutter Martin Bjørn Madsen.