Lidt afhængig af hvordan vi tæller bureauerne bag indsendelserne til Epica Awards, er der mindst syv – og op mod 20 – danske bureauer i den prestigiøse festivals finale.

Forskellen i optælling skyldes, at det mindste tal kun tager indsenderen med, altså dem der betaler for at blive bedømt, mens det store tal dækker over de leverandører, der naturligvis findes bag alle casene.

Topscorer er ikke overraskende Bacons dygtige film-crew, der er medskyldige i 12 cases, mange af dem indsendt af udenlandske bureauer og annoncører.

Men ser vi på de rene indsendelser topper Liquidminds med fire finalepladser for arbejdet for Visit Færøerne, der tvang selveste Google ind i dialogen om kortlægning af det lille ørige. Uden Google Maps dækning satte en frisk færøsk kvinde kameraer på hovedet af får, og så fik vore fætre og kusiner i det kolde nord deres egne Sheep Maps… så at sige.

&Co. og NoA-netværket er med i tre kategorier med Momondo-kommunikationen, mens M2 Film og Mindshare har erobret to finalepladser.

Sidst men ikke mindst er DDB Cph og Out of Home Media i finale i én kategori med en case, nemlig McDonald’s ”Flash of Light” og buslangsiden for Durex. Mindshare er i øvrigt i finalen med to cases, nemlig den kendte for ”Ford” case ”Mistakes” og den måske mindre kendte ”Fair Welcome”.

Hvis er lidt bredere i bureau-dækningen, så er New Land, Anew, AOLs Be On Nordics, Havas Worldwide Danmark og Radius Kommunikation for nu nævne nogle af aktørerne, der skal med på podiet i tilfælde af statuetter.

Skrappe svenskere – og så nordmændene

Uagtet hvor dygtige danske bureauer er, slår de ikke svenskerne. Forsman & Bodensfors er i finalen 15 gange, Åkestam Holst otte gange, mens King Solutions, Ingo og de andre fylder op, så svenskerne er med 36 indsendelser.

Også vore gode norske kolleger er med fremme. TRY er i finalen otte gange, POL seks gange og Kikkut er i finalen fire gange. Kitchen Leo Burnett følger efter med tre. Samlet set er 23 finalepladser med norsk touch.

Det bliver spændende at se, hvor mange statuetter skandinaviske bureauer henter til huse. Epica Awards er jo det sted, det historisk set fanger de tendenser og cases, der slår igennem i Eurobest og senere ved Cannes Lions.

Det, der adskiller Epica fra de andre Awards, er, at der er fag-journalister og redaktører, der sidder i juryen. Dermed undgår bureauer og annoncører mistanken om, at det er kreative, der klapper kreative på ryggen.

Epica Awards er gået fra at være en ren europæisk festival for 8-10 år siden til at være global. Der er i runde tal 4.500 indsendelser hvert år, og Markedsførings redaktør er medlem af juryen.