Mondelez-brandet Marabou har herhjemme givet os mange gode reklame-oplevelser gennem tiderne med iøjnefaldende kampagner, der også er blevet hædret med adskillige reklame-priser.

Bag disse har i en årrække stået bureauet Ogilvy, men siden foråret har københavnerbureauet Connected – tidligere kendt som Manipulation – løftet opgaven.

Det første synlige resultat af det nye bureau-samarbejde kan ses i lanceringskampagnen for Marabou Big Taste, der er en ny serie af fyldte mega-plader i tre smagsvarianter, som ramte hylderne i de danske supermarkeder her i efteråret.

Og selvom Marabou-brandet nyder godt af en særdeles høj kendskabsgrad herhjemme, er det jo ikke i sig selv en garanti for succes, når der lanceres en line-extension.

Mara-bussen gav gevinst

Det ved ingen bedre end Ulf Westmark-Højelsen, creative director og copywriter i Connected, der med lanceringskampagnen, ”Næsten for meget af det gode”, ikke mindst udfordrer den traditionelle og noget støvede opdeling i AtL (Above-the-Line) og BtL (Below-the-Line).

- Det gør vi ved at kombinere POS (altså salgsteder, red.) og OOH (Out of Home) med en markant SoMe-indsats, der opfordrer folk til at ”like” og ”dele” ude i den virkelige verden, hvor det betyder mest, siger han.

Indsatsen har fx fået en del synlighed i gadebilledet takket være Mara-bussen – en linje 6A folieret som en gigantisk plade Marabou Big Taste.

- De første par dage var bussen desuden bemandet med bus-stewardesser, der uddelte smagsprøver og rullede den røde løber ud for de overraskede passagerer, fortæller Ulf Westmark-Højlesen.

Og der blev solgt chokolade...

Denne event – som Connected er idemænd bag, og som Dentsu Aegis-bureauet MKTG har eksekveret på – dannede desuden basis for masser af filmmateriale til de sociale medier, ikke mindst Facebook, og man må sige, at indsatsen har båret frugt.

Faktisk har kampagnen allerede overgået de opstillede mål. Vel at mærke både hvad awareness og salg angår lang tid før kampagneperioden slutter. Alene de to Facebook-film har opnået en reach på over to mio. danskere, og salget er i skrivende stund på 147 pct. af de opstillede KPI’er.

- Vi er rigtig glade for de flotte resultater – naturligvis mest på Mondelez’ vegne, men også fordi de beviser, at vores through-the-line-filosofi skaber omkostningseffektive resultater, siger Jakob Kaare Jensen, CEO hos Connected.

Tag på tur med Mara-bussen her: