To unge, transkønnede mennesker, Jamie og Maria, deler deres meget personlige og livsforandrende fortællinger i en ny kampagne fra modeplatformen Miinto.

Kommunikationen og strategien er skabt i samarbejde med det massivt prisvindende reklamebureau &Co.

Kampagnen med titlen Find Yourself - med Jamies historie som den første - er netop er gået live i fire lande: Danmark, Sverige, Norge og Holland.

Og der er tale om intet mindre end den største marketingssatsning i Miintos historie.

Marc Østerskov, der tiltrådte stillingen som Miintos CMO i maj, fik dengang bl.a. til opgave at fokusere på digital tilstedeværelse og øge kendskabet til Miinto.  Han siger om den nye satsning:

- Hvis vi skal lykkes med vores mission: At gøre opmærksom på og styrke de lokale fysiske modebutikker, så er det helt essentielt, at forbrugerne kender til os. Det er ikke længere nok, at vi er stærke i AdWords, hvor konkurrencen de sidste 18-24 måneder for alvor er taget til.

Skal skabe kendskab
Og det klare fokus på netop mangfoldighed og diversitet skal sende et utvetydigt budskab om, at man kan finde alt, hvad man behøver på Miinto, lige meget hvem man er - eller ønsker at være.

- Jeg er overbevist om, at Find Yourself vil nå rigtig mange i vores målgruppe. Kampagnen taler ind i vores USP: At vi har 1.200 selvstændige og dedikerede indkøbere, der sørger for at du, uanset hvem du er, kan finde dig selv hos os, siger Marc Østerskov.

Målet med kampagnen, der primært er digital, er bl.a. at tydeliggøre Miintos særlige forretningsmodel og at opbygge kendskab og skabe opmærksomhed omkring brandet.

Men hvorfor går I så ikke på TV?

- Vi har tidligere været på TV, men vores målinger viste, at det ikke rigtig havde nogen effekt, og da vi jo er en tech-platform, giver det mere mening for os at kommunikere digitalt til vores målgrupper, siger Marc Østerskov.

Inspirerende og rørende
Det nye kampagneunivers og den ambitiøse markedsføringsstrategi er skabt i samarbejde med reklamebureauet &Co, der, som læserne af disse spalter vil vide, står bag succesfulde og massivt prisvindende kampagner som momondos ”The DNA Journey” og TV2’s ”All That We Share”.

Thomas Hoffmann, Creative Director hos &Co siger om Miintos nye univers:

- Find Yourself handler naturligvis om at finde sig selv. Her spiller mode en stor rolle. Men at finde sig selv som menneske er en større tanke, og det er det, vi tapper ind i på den overordnede kommunikation. Kommunikationen er udviklet i tæt samarbejde med Jamie og Maria, som har været på en rejse større end de fleste andre, og fundet sig selv. Det har været vildt spændende, inspirerende og rørende at arbejde tæt sammen med dem.

Og selv om kendskab er et mål, så ser Marc Østerskov ikke Find Yourself som ”bare endnu en kampagne”.

Ikke bare reklame
-  Jeg ser det som startskuddet på en rejse for os som virksomhed. Diversitet og kampen for det smukke i forskellighed må aldrig kun ende i en reklamekampagne, men skal fortsat være en vigtig del af vores kultur i Miinto, siger han og tilføjer:

- Derfor er denne kampagne ligeså meget et budskab til vores medarbejdere og samarbejdspartnere om, at vi skal fortsætte vores rejse og huske på budskabet om ”styrken i forskellighed” i en travl hverdag. Derfor er jeg stolt, men også spændt på at høre, hvordan den bliver modtaget blandt vores mange tusinde samarbejdspartnere.

Kampagnen skiller sig jo noget ud, kan man sige. Både i form og indhold. Hvilke overvejelser har I gjort jer i forhold til at portrættere netop transkønnede?

- Mange. For det første var det vigtigt for os, at indholdet ikke skulle være taktisk, men alene skulle handle om Jamie og Maria og deres historier. Desuden har vi undervejs været i dialog med bl.a. Copenhagen Pride og andre LGBTQ-miljøer, ligesom vi selvfølgelig har sikret os, at vores fire kampagne-markeder er klar til at svare på spørgsmål om kampagnen, og hvorfor den er, som den er.

Det handler om følelser
Hvad kan vi forvente os af de kommende eksekveringer?

- Det er ikke på plads endnu, men det kommer ligesom her til at handle om livshistorier. Historier, der betyder noget for de mennesker, der fortæller dem. Det kunne være en tidligere alkoholiker, der nu er ædru, det kunne være en skilsmisse – eller noget helt tredje, siger Marc Østerskov og tilføjer:

- Hvis du vil lykkes med marketing, så skal du have fat i følelser: Om det er glæde, sorg, humor eller andet – man skal kunne mærke kommunikationen.

Se den første kampagnefilm og få Jamies historie her.