Dansk kultur, danske filmserier og dansk hygge er det helt store hit i Storbritannien i disse år - tænk bare på DR’s populære serier ”Forbrydelsen” og ”Borgen”, som briterne er voldsomt begejstrede for.

Og det er netop denne betydelige britiske interesse for det danske, som Carlsberg tager udgangspunkt i, når bryggeriet i det nye år relancerer sit Export-brand på det britiske marked.

Kampagnen skydes i gang i starten af det nye år, og den byder i første omgang på et markant nyt look for Carlsberg Export.

Øllet rebrandes således med et dansk Ø - og bliver til Carlsberg Expørt - hvortil kommer, at flaskerne bærer Carlsberg-grundlægger J.C. Jacobsens navnetræk i svungen signatur - samt ordet ”København”. Og så bliver der tale om 33 cl-flasker og ikke som nu 27,5 cl.

Ideen med Ø’et, signaturen og ”København” er at tappe ind i den britiske begejstring for det danske - og i den helt generelle interesse for bryggeriets rødder og historie. En interesse, der også herhjemme fornylig kom til udtryk med Re-Brew-projektet: Genskabelsen af en lagerøl, sådan som den smagte i 1880’erne.

Genvalg til bureau

Kampagnen, der starter i det nye år, byder på aktiviteter på alle tænkelige platforme, og den følges op til marts af en ny reklamefilm med den danske filmstjerne og Bond-skurk, Mads Mikkelsen, i front.

Og der er genvalg til London-bureauet Fold7, der for fem år siden stod bag den gigantiske globale relancering af Carlsbergs moderbrand - og sloganet: That Calls for a Carlsberg.

Siden røg bureauet i Group-sammenhæng ud på sidelinjen - ligesom sloganet også blev overhalet indenom af det tidligere og voldsomt populære ”Probably the Best” - men i de senere år har Fold7 i Storbritannien stået bag indtil flere succesfulde og prisbelønnede kampagner og aktiviteter for det danske bryggeri.

Mange husker formentlig ”Probably The Best Poster...” , der sidste år gik verden rundt og nåede ud til over 60 mio. mennesker over hele verden.

Og nu skal Fold7 så gennem autentisk og ægte historiefortælling minde især de yngre briter om, hvor Carlsberg kommer fra og give dem lyst til at til at drikke øl igen.

Nødvendigt træk

Og ifølge Liam Newton, der Marketing VP hos Carlsberg UK, sættes alle sejl til: Kampagne-spend kommer til at ligge på omkring 150 mio. kroner, og det er nødvendigt, sagde Liam Newton på en pressekonference forleden.

- I vores øjne kræver det dramatiske skifte på det britiske ølmarked modige handlinger og en endnu modigere tilgang, og det er hvad vores relancering af Carlsberg Export er.

- Standard og Premium Lagers-salget falder, og da det er via disse produkter, de unge forbrugere typisk fatter interesse for øl, så er det afgørende for hele øl-kategorien, at brands som Carlsberg og premium-øl som Carlsberg Export har en stærk position.

Og da vi desværre endnu må have den nye Carlsberg-reklamefilm med Mads Mikkelsen til gode til det nye år, så er her i stedet et gensyn med samme Mads Mikkelsen - i en Carlsberg-reklamefilm fra 2002.