Min far var bare den første, der fik den nye motorcykel. 1000 kubik, lyder det stolt fra en lille purk i fodboldtøj. To af kammeraterne lytter andægtigt og en af dem vil gerne byde over, for hans far er bare lige blevet direktør i et kæmpefirma. Æv bæv.

Men den tredje dreng slår dem begge, for hans far en nemlig holdt op med at drikke.

Det er i grove træk handlingen i en ny kampagnefilm fra Alkohol & Samfund og TrygFonden. Reklamebureauet bag er Hjaltelin Stahl, som i efteråret blev udvalgt blandt fem bureauer til at skabe kampagnen. Crosstown Communication har stået for PR-delen. 

En ny meningsmåling, der også er en del af kampagnen, viser, at selv om alle siden 2007 har haft ret til et skræddersyet behandlingsforløb gennem deres kommune, kender 78 procent af danskerne ikke til kommunernes behandlingsgaranti - ligesom der hersker fordomme og uvidenhed om hvad behandlingen går ud på.

- Mange tror, at alkohol behandling er noget med antabus eller døgnbehandling, hvor man bliver revet ud af sin hverdag. Men kommunernes gratis behandling rummer en bred vifte af tilbud, og den enkelte borger får et skræddersyet forløb. For eksempel kan man i mange tilfælde vælge et ambulant terapi-forløb, så man kan passe sit job og ikke behøver være væk fra familien. Man har også mulighed for at henvende sig anonymt, fortæller Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden.

Kærlighed og respekt

Hos Hjaltelin Stahl siger Mette Hørdum, Client Service Director & Strategic Planner, om kampagnen:

- Alkoholkampagner handler typisk om konsekvenserne for den drikkende og de pårørende – om alle dæmonerne. Vi har valgt en anden indgangsvinkel med budskabet om, hvad der opnås ved at gøre noget ved sit alkoholproblem. For der ligger faktisk en kæmpe præmie og venter på den anden side af alkoholproblemet i form af omverdenens anerkendelse, kærlighed og respekt.

Kampagnen består af film til tv og pre-roll, web-bannere, outdoor og forskelligt materiale, der distribueres via kommunerne. En lang række af dem bakker i øvrigt allerede nu aktivt op om kampagnen, og mange af dem deltager også i selve oplysnings-indsatsen.

Kampagnen ”Få respekten tilbage” starter i dag med tv-spots instrueret af film instruktør Pernille Fischer Hansen. 

På hjemmesiden www.hope.dk kan man få yderligere information om kampagnen, teste om alkohol forbruget er for højt og læse mere om de kommunale behandlingscentre.

Se kampagnefilmen her.