I de seneste mange år har Doves tankevækkende ”Real Beauty”-kampagner, hvor kvinder med naturlige former har været blikfang, været blandt de mest bemærkelsesværdige - og prisvindende - globalt.

Nu er en ny global kampagne, der også slår til lyd for at hylde kvindekroppen, som den rent faktisk tager sig ud, i luften.

Det drejer sig om ”Image_Hack”, som er udviklet af den danske del af mediebureauet Mindshare, der i øvrigt har valgt netop Dove som samarbejdspartner i kampagnen, der næppe tilfældigt er lanceret på kvindernes internationale kampdag.

Planen er at sprede kampagnens budskab blandt verdens fotografer og kreative og dermed så at sige ”hacke” reklame- og mediebranchen indefra.

Det skal ske ved at få dem til at uploade billeder af ”ægte” kvinder i diverse fotodatabaser, og derved indirekte påvirke medierne og annoncører til at anvende disse billeder.

Det betyder også, at de billeder, som Mindshare uploader, ikke bliver photoshoppet, men derimod ”portrætterer kvindernes naturlige skønhed”, som det lyder i en pressemeddelelse, hvor en af idémagerne bag kampagnen, Michael Hansen, Account Director hos Mindshare, også forklarer hvorfor:

- Hvis vi som branche ændrer vores fremstilling af kvinder, kan vi være med til at påvirke kvinders selvopfattelse. Vi har alle i branchen et ansvar i forhold til de skønhedsstandarder, vi sætter op for verdens kvinder. Ved at hacke branchen indefra kan vi påvirke det billede. Det er, hvad vi ønsker at opnå med denne kampagne, siger han.

Hvad mon skønhed er?

Som nævnt har Mindshare valgt Dove som samarbejdspartner på Image_Hack-kampagnen.

- Dove har arbejdet med denne dagsorden i mange år, så vi var da heller ikke i tvivl om, at vi ønskede at støtte op omkring kampagnen, som går hånd i hånd med vores budskaber, siger Claus Mølholm, Marketing Manager hos Unilever.

- Vi har igennem mange år arbejdet på at skabe et mere nuanceret billede af kvinder i reklamer. Vi bruger fx aldrig professionelle modeller i vores reklamer, men helt almindelige kvinder, hvor formålet er at præsentere kvinders diversitet, fortsætter han.

Men er det nu også nødvendigt?

Ja, må svaret lyde, da en global undersøgelse foretaget af Dove har vist, at syv ud af 10 af de adspurgte kvinder mener, at medier og reklamer sætter en urealistisk standard for skønhed.

Tjek selv kampagnen ud her og se en film om den herunder: