Eksperimenter er blevet ethvert brands opskrift på succes. Momondo gør det med succes i ”The DNA Journey”, og senest går Heineken ud og siger, at alle stridigheder løses over en øl.

Det driver ned ad væggene med følelser og ægte menneskelige dramaer i diverse reklamefilm, og nu kommer Interflora og Brandhouse med deres bud på genren ved at lancere det ultimative eksperiment op til en af følelsernes allerstørste dage: Mors dag.

Filmen tapper ind i en indsigt, de fleste af os kan nikke genkendende til. Selvom vi elsker vores mor, så får vi det ikke sagt til hende. Faktisk er det kun 16 pct., der får fortalt deres mor, hvad de føler – måske fordi vi tror, hun ved det, eller fordi det er en akavet ting at tale om. Men det vil Interflora ændre på med ”Det Store Mor-Eksperiment”.

Filmen viser en række almindelige mennesker, som mødes med en psykolog for at fortælle om forholdet til deres mor. De bliver bedt om at skrive et brev til deres mor, men pludselig tager eksperimentet en uventet og meget følelsesladet drejning.

Se eksperimentet herunder helt til ende, før du læser videre …

Den ægte vare er bedre end illusionen

Men som filmen viser, så behøver du ikke et fjollet eksperiment for at fortælle din mor, hvad du føler.

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvorfor Interflora, der ellers har givet os den ene følelsesladede og grandiose film efter den anden, går til stålet og – undskyld udtrykket – den følelsesmæssige porno, brands udsætter forbrugerne for?

– Indsigten om, at de fleste af os ikke får fortalt vores mødre, at vi elsker dem, er ægte nok. Men fremfor at lave endnu et eksperiment vil vi fortælle, at vejen til at glæde hinanden ikke behøver at være så opstillet, fortæller Mikkel Elung, kreativ direktør hos Brandhouse.

Men er det ikke lidt som at fortælle et barn, at julemanden ikke findes?

– Så traumatisk er det vist ikke. Men Interfloras kerne er de ægte følelser, så det ville være forkert, at lave et eksperiment og fortsætte illusionen om, at de er ægte. Her havde vi en mulighed for at lave sjov med hele genren, samtidig med at vi får leveret en pointe om, at Interflora er fortaler for det ægte.

– Og jeg tror faktisk ikke, det er et stort chok for vores publikum. De fleste har jo også opdaget, at reality tv ikke har noget med reality at gøre, slutter Mikkel Elung.

Den nye Interflora-film er instrueret af Anders Bundgaard og produceret af The Woerks.

Se i øvrigt mere her.