I de senere år har der indimellem været noget, der minder om hysteriske tilstande i den danske reklame- og mediebranche, når talen er faldet på fænomenet adblocking, der er lidt af en bombe under mediernes forretningsmodel online.

Flere og flere har nemlig installeret det lille hjælpeværktøj i browseren, som gør det muligt at læse nyheder online uden at blive forstyrret af annoncer, men nu ser det ud til, at udviklingen vender.

I hvert fald viser den seneste opgørelse af udbredelsen af adblocker-software herhjemme, foretaget af onlineanalytikerne hos AudienceProject, et lille fald.

Således svarer 35 pct. af danskerne, at de anvender en adblocker, når de er på nettet på desktoppen, mobilen eller tabletten. I årets første kvartal var det tilsvarende tal 37 pct.

Langt de fleste bruger adblocking på sin private computer, mens der er meget langt mellem dem, der har en adblocker installeret på arbejds/skole-computeren, mobilen eller tabletten.

Effektiv anti-adblocking

Der er ikke tale om en revolutionerende nedgang i brugen af adblocking herhjemme, men det er en interessant tendens, som Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier, kan nikke genkendende til.

- For et år siden viste forskellige målinger store stigninger i brugen af adblockere, men for seks måneder siden begyndte det at stagnere. Og at der nu er en måling, der viser et fald, harmonerer meget godt med det, jeg hører fra medierne, siger han.

Hvad kan faldet skyldes?

- Det kunne bl.a. tyde på, at mediernes investeringer i anti-adblocking-software – som der har været eksperimenteret en del med herhjemme det seneste års tid – bærer frugt, siger Allan Sørensen.

Dermed henviser han til bl.a. business.dk eller politiken.dk, hvor man mødes af  beskeden ”Giv din Adblocker en pause”, når man forsøger at læse mediets indhold med en adblocker-installeret.

Og meget tyder på, at det at opfordre læserne til at ”whiteliste” deres side, er en farbar vej for medierne.

Både stok og gulerod, tak

Tallene fra AudienceProject viser fx, at knap 28 pct. af de 15-25 årige har gjort netop dette, og når brugerne bedes om at forklare hvorfor, så svarer 82 pct. at de har gjort det, fordi indholdet ellers er blokeret.

På trods af anti-adblocking hos flere store medier, så er der dog stadig rigtigt mange brugere, der fortsat benytter adblockers. Og vejen til at komme adblockers til livs er både stok og gulerod, mener Jacob Lachmann, adm. direktør i AudienceProject.

- Det er ikke nok at overfladebehandle og tvinge brugere til at fjerne adblockers ved at spærre dem. Man bliver nødt til også at se på det grundlæggende problem. Nemlig at annonceringen kan virke obstruerende, forstyrrende og irrelevant. Så i tillæg til at benytte anti-adblockers bør man også kigge på at forbedre oplevelsen for brugerne, siger han.

Og rapporten fra AudienceProject viser, at der kan vindes noget ved brugernes velvilje.

27 pct har svaret, at de whitelister, fordi de gerne vil støtte sitet med annonceindtægter og 27 pct. siger, at de har whitelistet sites, fordi sitet ikke har annoncer, der irriterer dem.

Du kan iøvrigt høre meget mere om Adblocking ved Digital Copenhagen, hvor Ben Williams, director of communications & operations i Adblock Plus, er blandt talerne. Han taler lige præcist om fremtiden for adblocking.