Sidste år blev ordet hygge optaget i The Oxford Dictionaries, Google-søgninger på hygge er eksploderet, der udgives sågar bøger om ”hoo-ga” - og eksperter prøver, ofte forgæves, at forklare det danske begreb. 

Så nu har VisitDenmark sat sig for, at hele verden skal have den ultimative nedtælling til juleaften: En online julekalender #FindingHygge, der fortæller 24 små historier om, hvordan vi danskere lever vores liv med hygge.

VisitDenmark forventer, at julekalenderen får op mod 50 mio. eksponeringer, og at en halv million mennesker vil deltage i de 24 konkurrencer om en rejse til Danmark, der udloddes.

Julekalender består af 24 filmede indslag, som kommer fra det amerikanske produktionsselskab 12 Stars Media, der i sommer var i Danmark for at lave en dokumentarfilm om hygge.

Dokumentaren Finding Hygge udkommer først til foråret, men VisitDenmark har fået mulighed for at skræddersy 24 klip fra det omfattende videomateriale, som kan bringes allerede nu.

Ikke bare klichéer

Kalenderen rummer bl.a. interviews med bæredygtighedseksperten Signe Wenneberg, forfatteren og lykkeeksperten Meik Wiking - og Michelin-kokken Paul Cunningham, der med stor succes huserer på Henne Kirkeby Kro.

For VisitDenmark har det i høj grad handlet om at få indhold af en kvalitet, der ikke bare er clichéer med stearinlys og strikkede sokker.

Og her har det journalistiske indhold fra filmselskabet været en gave, siger chef for forretningsudvikling i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla, for det handler i høj grad om at fortælle verden om danskerne - og selvfølgelig også om, hvad Danmark byder på som rejsemål.

- Historierne om hygge fortæller noget om, hvordan vi danskere lever vores liv, og målet er at gøre brugerne nysgerrige på at lære os at kende. Julekalender giver os samtidig mulighed for at fortælle om nogle af de ting, som man kan opleve i Danmark, siger hun.

Adgang til særlige oplevelser

Præmierne, man kan vinde i julekalenderen, er valgt efter de temaer, som præsenteres bag dagens låge og omfatter typisk rejse, ophold og en oplevelse ”ud over det sædvanlige”.

For rejser til København fx med overnatninger på Hotel NIMB og en eksklusiv food tour med Tivoli NIMB’s food concierge, eller med overnatninger i den nye Royal Suite på Copenhagen Marriott Hotel og rundtur i de gamle kældre under Carlsberg med eksklusiv øl smagning.

Eller i det vestjyske: Ophold i privat strandvilla på Hvidbjerg Strand og tur i området omkring Henne Kirkeby Kro med teamet bag Michelin-restauranten og efterfølgende frokost på kroen.

Reuters sikrer distribution

Den globale distribution af julekalenderen er sikret gennem et samarbejde med Reuters, der leverer indhold til en lang række medier over hele verden.

Medierne vil få adgang til #FindingHygge via Reuters’ mange platforme – og Reuters distribuerer selv en video news release om hygge, som nyhedsbureauet optog i slutningen af november i København.

Hertil kommer distribution på flere andre digitale medier, bl.a. Facebook og internationale rejseblogs.

- Vores indsatsen er især rettet mod Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Italien, Frankrig, USA og Storbritannien, men  julekalenderen jo en fantastisk anledning til at få fortalt en god historie om Danmark til millioner af mennesker verden over, siger Anja Hartung Sfyrla.

Primær samarbejdspartner på #FindingHygge er SAS, og alle rejser til Danmark inkluderer derfor en unik oplevelse, minimum tre dages ophold og flybilletter med SAS.

Du kan se julekalenderen #FindingHygge her  – og en video om aktiviteten herunder, hvor Michelin-kokken Paul Cunningham forsøger at forklare lidt om hygge…