”Hvad er en Skoda-ejers største drøm? At få en fartbøde”, lød en af de utallige vittigheder, der florerede om det tjekkiske bilmærke i fattigfirsernes Danmark.

Siden har bilbrandet fået et enormt kvalitetsløft, og Skoda er ikke længere et mærke, bilkendere gør nar af. Skoda indtager derimod en position på markedet som det meget rationelle bilvalg, hvilket bl.a. sloganet ”Lad fornuften sejre” har hjulpet på vej. 

Mange danskere sætter således i dag lighedstegn mellem Skoda og god kvalitet, praktiske løsninger og værdi for pengene. Det afspejles bl.a. i fine salgstal, tilfredse Skoda-kunder og en relativ høj gensalgsværdi.

80’er-fortiden spøger dog stadig. Ikke mindst hos mange kvinder over 40, der stadig har det tjekkiske bilmærke placeret i skammekrogen, så tiden er nu kommet til, at Skoda-brandet skal handle om både fornuft og følelser.

Derfor sætter Skoda i Danmark nu en stor brandkampagne i gang, fortæller Cecilie Boas Linde, der er Head of Marketing, for Skoda Danmark.

- Skoda har haft succes med at positionere sig som det rationelle valg. Nu vil vi flytte brandet, så Skodas biler i højere grad bliver valgt med hjertet end med hjernen alene. Derfor starter vi en ny emotionel fortælling, som bygger ovenpå det fornuftige valg, siger hun.

Til alt det, der virkelig er vigtigt

Hos Skoda producerer man rummelige familiebiler med mange praktiske detaljer, såsom en holder til isskraberen på indersiden af tankdækslet, så den altid er lige ved hånden, fortæller Cecilie Boas Linde.

Det kalder Skoda ”Simply Clever”, og det udtryk har man bygget videre på i den kreative proces, hvor det blev til arbejdstitlen ”Simple is the clever choice. Because simple is clever”.

- Vi har taget udgangspunkt i tendenser i samfundet, som handler om at skrælle det overflødige væk, leve et enklere liv og fokusere på det nære. Værdier, som Skoda passer godt sammen med. En Skoda er netop ikke jagten på ”det perfekte liv”, men drejer sig om det nære i form af familien, siger Cecilie Boas Linde og slutter:

- Det, der virkelig betyder noget, er alle de udflugter og oplevelser, der venter forude, når man samler familien på fire hjul. Det kan være noget så enkelt som en tur i skoven eller et besøg hos bedsteforældrene. Derfor er titlen på kampagnen ”Til alt det, der virkelig er vigtigt”.

Den nye brandkampagne er udviklet i samarbejde med bureauet &Co., og den vil kunne opleves på tv, i biografer og online fra i dag og de kommende syv uger frem, ligesom den bliver indarbejdet i Skodas øvrige kommunikation.

Du kan se kampagnefilmen (i 50 sek. version til biograf), der er produceret af Circus Alphaville og instrueret af Árni Thor Jonsson, herunder: