Det er relativt sjældent at ministerielle kampagner storhitter på de sociale medier, men i denne uge har en kampagne fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling gjort en undtagelse.

Det drejer sig om kampagnen med titlen ”Pædagoger for de yngste gør en forskel for livet”, der har til formål at få flere mandlige pædagoger til at søge job i landets vuggestuer og børnehaver.

En central del af kampagnen, der er skabt af LEAD Agency og Force of Nature, er en video, hvor en række pædagoger overraskes af deres tidligere børnehavebørn.

I filmen siger de voksne børn tak til de pædagoger, som har gjort en forskel i deres liv - blandt dem journalist og tv-vært Thomas Skov, der overrasker sin gamle børnehavepædagog Palle og takker ham for at have været med til at gøre ham til den person, han er i dag.

Siden filmen blev lanceret på Facebook i søndags er antallet af kommentarer, likes og delinger vokset støt, og det vrimler med opdateringer fra folk, der bruger den som anledning til at hylde de pædagoger, der har gjort en forskel for netop dem.

Følelser og budskaber

I skrivende stund har kampagnen således nået 1,5 mio. danskere, den har fået 725.000 views og over 9.000 delinger. Og det er så endda kun på kampagnesiden - dertil kommer, at både BT, TV2 og MetroXpress også har lagt videoen på deres Facebook-sider.

Og ifølge Nathalie C. Larsen, digital chef hos LEAD Agency, er der flere elementer, der er afgørende for filmens store gennemslagskraft:

- Videoen giver anledning til at takke en gruppe mennesker, der har haft stor betydning for vores liv, men som vi måske ikke har fået sagt ordentlig tak til. Kampagnen faciliterer den samtale og opfordrer med gode og rørende eksempler brugere til at italesætte den betydning det pædagogiske personale har. Kampagnen går med andre ord lige i følelserne, men samtidig har den et vigtigt budskab i ryggen. Det betyder, at vi gerne vil være medafsendere, og at vi trykker på dele-knappen.

Særregler for mænd

Og det står faktisk lidt sløjt til med andelen af mandlige pædagoger i landets vuggestuer og børnehaver.

For selvom mænd udgør 28 procent af de studerende på pædagoguddannelserne, så er kun 6,7 procent af pædagogerne i børnehaverne mænd - i vuggestuerne er tallet helt nede på 2,7 procent.

Og kampagnen skal ikke kun vise den kæmpebetydning, pædagoger i daginstitutioner har for vores børns udvikling, siger Anita Baun Hørdum, der er kampagnechef hos LEAD Agency:

- Den taler også ind i en offentlig samtale, der lige nu er meget fokuseret omkring særregler for mænd - om de fx må kramme vores børn. Her giver kampagnen et nyt perspektiv og taler pædagogerne op, og modtagelsen viser, at det virkelig har været tiltrængt. Vi tror på, at dette perspektiv på faget kan åbne flere mandlige pædagogers øjne for, hvor fagligt udfordrende og givende det er at være børnehave- og vuggestuepædagog.

Følg udviklingen på Facebook-kampagnesiden her - og se filmen her.