Når der står ”undervisning i konflikthåndtering” på dagsprogrammet, er der ikke nødvendigvis den store begejstring at spore hos ungarbejderne hos danske købmænd, men måske ændrer det sig nu?

Reklamebureauet Butter og produktionsselskabet Gobsmack Productions har i hvert fald lavet et kækt bud på undervisningsmateriale til De Samvirkende Købmænd (DSK)., brancheorganisation for 1.400 købmænd, herunder 7-Eleven, Spar, Rema 1000 og Circle K.

Christen Villads Søndergaard, kreativ direktør på det unge bureau Butter, forklarer tilgangen her:

- Det er notorisk svært for bureauer at skabe intern kommunikation, der kan måle sig med den eksterne. De store fortællinger og formfuldendte formater bliver ofte gemt til kunderne ude af huset, og man bliver internt spist af med halvsløje informationsvideoer optaget en grå mandag i cafeteriet, siger han.

- Vi tænkte, at det kunne være interessant at vende den tilgang på hovedet - og skabe intern kommunikation, som selv de unge ville elske, fortsætter Christen Villads Søndergaard.

Resultatet er serien Konflikt, der er skrevet og instrueret af Stefan Pflug fra Gobsmack Productions.

Serien består af en trailer samt fire episoder med en række prominente skuespillere i hovedrollerne, herunder Dulfi Al-Jabouri fra Underverden og Krigen.

- Den kreative brief fra bureauet var helt fantastisk. Her var der virkelig muligheden for at skabe noget nyt og anderledes. Vi skulle producere det fedeste undervisningsmateriale nogensinde - sådan gik jeg til opgaven, siger Stefan Pflug.

Fiktionsformat som kreativ løsning

Fiktionsvejen er ikke ny for bureauet Butter, da det tidligere har udviklet fiktionsserien Fastland for Alkoholpartnerskabet, der udkom i efteråret 2017.

Butters mål med Konflikt var at skabe underholdning, der ikke bare gav DSK's medarbejdere nogle håndgribelige værktøjer til konflikthåndtering, men i medgift give dem et indblik i, hvem menneskene bag de konflikter, de ofte oplever, egentligt er.

Butter så her fiktionsformatet som oplagt, og efter have sat denne overordnede ramme, påtog sig Gobsmack sig historiefortællingen.

Til at løse opgaven samlede Gobsmack et komplet hold af talenter fra den Danske Filmskole, herunder DOP Rasmus Hasle, som udviklede seriens udtryk sammen med instruktøren.

Traileren benyttes i forbindelse med invitationen til træning i konflikthåndtering, imens hver episode tager en konflikt op til behandling; tyveri, mindreårige og alkoholindkøb, væbnet røveri og uoverenstemmelser med kunder.

Hver episode afrunder med key take-aways til de ansatte. Indholdsserien udkommer internt i forbindelse med en træning i konflikthåndtering.