Vi danskere er vilde med ferier, men der er i disse år langt mellem dem, der vælger at drage på camping.

Det gælder faktisk blot for fem pct. af danskere, og det vil Lasse Weien Svendsen, adm. direktør hos campingferie-brandet Vacansoleil, naturligvis gerne lave om på.

- Camping har et spejderagtigt image i Danmark, hvor vi forbinder det med noget primitivt. Men det er ikke nødvendigvis sådan, campingferie ser ud i dag. F.eks. har vi luksushytter, vandland og guidede ture m.m. Og det vil vi gerne forklare danskerne, siger han.

Derfor er Vacansoleil i denne uge gået i luften med en ny kampagne, der er skudt i gang på Facebook/LinkedIn og på TV 2.

Nyt bureau - gamle kendinge

Til at løse opgaven faldt valget på et nyt bureau, Faber x Bækdal, der består af to tidligere kreative direktører fra Kunde & Co, Anders Damstedt Faber og Jan Bækdal. 

- Jeg kender Anders og Jan fra min tid som mediedirektør i Kunde & Co og ved, hvad de står for. De har prøvet det hele og evner både den traditionelle reklame og den digitale måde at markedsføre sig på. Og så har de et agilt set-up, hvor de kan rykke hurtigt på tingene. Så det var let at sige ja til, siger Lasse Weien Svendsen.

Hos Faber x Bækdal forklarer Jan Bækdal, at de hurtigt kunne se, at der skulle skrues på humorknappen for at løfte campingferien ud af snobrødsimaget. 

- Derfor udviklede vi et filmkoncept til Facebook, hvor vi på en enkel og sjov måde kunne gå i flæsket på mange af de fordomme, der huserer om camping og samtidig fortælle en masse om moderne camping. Det er blevet til 10 film, som skal køre på Facebook frem til sommer, siger han.

- Selve idéen er en sms-udveksling mellem to veninder, hvor den ene er for og den anden er imod camping. Og de lægger ikke fingre imellem, men heldigvis var Lasse Weien Svendsen med på ideen, også selvom de bander en del, siger Anders Faber, der også kan fortælle, at efter at kampagnen er vist for Vacansoleils hovedkvarter i Holland, er der flere af de øvrige europæiske lande, der vil adoptere SoMe-konceptet til deres markeder.

Del af en nordisk strategi

Kampagnen, der også tæller TV-spots, er første skud i en større nordisk satsning.

- Målet er, at vi skal have løftet hjulpet og uhjulpet kendskab til Vacansoleil i Danmark og selvfølgelig sælge flere campingferier. De erfaringer skal vi senere bruge til at gøre Vacansoleil kendt i hele Norden. Så ironisk nok er vi også selv på en spændende rejse, slutter Lasse Weien Svendsen, adm. direktør for Vacansoleil.

Se to af filmene i den nye kampagne her:

Tag flyveren på camping

Glamping...WTF!