SILICON VALLEY: 34 danske marketingchefer, kommunikationschefer, digitale eksperter og CEO's er i disse dage på studietur i Silicon Valley nær San Francisco.

Projektet ”Silicon Valley Study Tour” er arrangeret i fællesskab af Dansk Markedsføring, reklamebureauet Marvelous og eventarrangør TCC.

Over seks dage får deltagerne smagsprøver på de allernyeste digitale samfundstrends, og på digital innovation i forretningsverdenen og i kommunikation.  

Deltagerne skal de kommende dage bl.a. aflægge besøg hos Singularity University, Tesla, IDEO, Facebook, Google og Oracle.

Programmet er således ikke blot en facitliste til, hvad marketingchefer bør overveje de næste 12 måneder frem.  Barren er sat højere og spænder langt bredere.

- Business Tranformation er en dagsorden, der er i den grad er efterspurgt i mange virksomheder, og i Dansk Markedsføring vil vi selvfølgelig gerne byde ind med løsninger og inspiration til dette, siger direktør Thomas Wahl, Dansk Markedsføring.

- Vi oplevede straks stor interesse for studieturen, da vi udbød den. Heldigvis vil man gerne afsætte en uge til at blive skarpere på nogle af de tungere udfordringer. Jeg tror, det er udtryk for, at branchen anerkender sit behov for større udsyn og mere indblik. Seks dage med inspiration i alle aspekter af den digitale forretningsudvikling bliver i hvert fald en indsprøjtning, lover Thomas Wahl.

Det interessante krydsfelt

Det er uomtvisteligt, at meget af den banebrydende udvikling i krydsfeltet mellem innovation, teknologiudvikling og deraf afledte kommunikation, udspiller sig i Silicon Valley, konstaterer nordisk direktør Christian Strand, Marvelous.

- Der er interesse og behov hos marketeers for at blive klogere på de store forandringer og bevægelser, som strømmer ind over os.  Til dagligt taler vi hyppigt om de mange trends og fænomener, som er på vej, men her får vi taget temperaturen på, hvor vi er nået til. For eksempel stod det i dag klart for mig, at mange af de teknologier, vi de seneste år har snakket om som værende på vej, nu er så modne at de kan bruges i de fleste industrier. Bl.a. fik vi demonstreret en

fantastisk robot-ekspedient, som en amerikansk isenkramkæde har rullet ud i alle butikker i the Bay Area, siger Christian Strand.

Programmets første dag i Silicon Valley åbnede med et besøg på Singularity University, hvor man bl.a. uddanner sig til, at verden kan tackle en disruptiv fremtid langt klogere, end den har gjort hidtil.

Senere stod menuen på alternative nye bud fra designvirksomheden IDEO på, hvorledes virksomheder bliver bedre til at føde og pleje de innovative procesesser.

- Det var de store samfundsspørgsmål og forretningsudfordringer, vi lagde ud med. Et glimrende afsæt, nu står det ekstra klart for branchen, at de skærpede krav til innovativ digital forretningsudvikling direkte kan overføres til lignende krav til, hvorledes vi skal rådgive virksomheder om, hvordan de kommunikerer med forbrugerne – det kan ikke adskilles, slutter Christian Strand.