Reflekser? Det er noget, der er formet som små, søde kaniner og hunde og sidder på børnejakker og -skoletasker og dingler, når de små cykler, leger og løber.

Sådan tænker mange sikkert, men nu vil Codan og Børneulykkesfonden slå et kampagne-slag for at få de unge mellem 15 og 35 til at reflektere.

Og til det formål har parterne sammen med de to bureauer RelationsPeople og Very valgt at gøre brug af et par hippe navne fra musik- og fashion-verdenen.

CSR-ansvarlig hos Codan, Kia Høier Pedersen, fortæller:

 - Ved at invitere et af tidens mest populære danske modebrands Soulland og rapperen Kesi ind over vores refleksindsats, tager vi et nyt greb på at skabe synlighed og sikkerhed i trafikken. Soulland rammer tidsånden og har stor relevans for målgruppen, mens Kesi kommer meget bredt ud til målgruppen.

Samarbejdet er bl.a. mundet ud i en showpiece-kollektion med reflekstøj, som Kesi vil være iført til udvalgte koncerter på sin Danmarksturné, der starter på fredag.

Fokus på communities

Reflekskampagnen går under betegnelsen #blivset, og i stedet for at fortælle om, hvor vigtigt det er at bruge refleks, viser kampagnen i stedet, hvor cool det rent faktisk kan være.

Ikke gennem de traditionelle reklame- og marketingkanaler, men ved at tappe ind i de miljøer, som genererer værdi for målgruppen. Og netop det var en af årsagern til, at bureauet Very kom med i samarbejdet.

- Da vi skulle finde ud af, hvordan vi bedst kunne ramme den unge målgruppe med ideen om et designersamarbejde, foreslog vores faste kommunikationsbureau RelationsPeople, at vi tog deres søsterbureau, Very Agency, med ind i samarbejdet. Deres kompetencer ligger nemlig i at skabe præference gennem involvering i de rigtige ”miljøer”, siger Kia Høier Pedersen.

De to bureauer har sammen med Codan og Børneulykkesfonden udviklet koncept og aktiveringsplatform for den endelige indsats, der involverer meningsdannere inden for en række miljøer, som er i fokus for målgruppen.

Det, de unge vil have

At netop designertøj er udset til at spille en vigtig rolle i indsatsen for at få de unge til at lyse op i mørket, skyldes bl.a. resultaterne af Codans seneste refleks-undersøgelse. Den viste nemlig, at hele 63 procent af de unge faktisk gerne ville gå med reflekser, hvis ellers reflekserne var en del af deres yndlingsdesigners tøj.

Som omdrejningspunkt for kampagnen har Soulland og Kesi derfor fået frie tøjler til i fællesskab at designe en særlig reflekskollektion, der foruden showpiece-kollektionen også inkluderer en limited edition refleks-hue samt sweatshirt.

Chefdesigner Silas Adler fra Soulland, siger:

- Kesi og jeg har med kollektionen fået mulighed for at lave noget, som er i vores univers, men som også kan tale for en god sag. Refleks er et materiale, som er levende og reagerer på omgivelsernes påvirkning, og det har været sjovt at tage noget, der som udgangspunkt er praktisk, og gøre det legende og æstetisk.

Kampagnen sparkes i gang ved en launch-event i Soullands butik i København i midten af denne måned.

Budskaberne aktiveres desuden med hjælp fra seks budskabsambassadører samt en række influencers, der repræsenterer miljøer inden for dansk fashion, kultur og musik, og som bl.a. vil levere budskaberne på deres egne platforme.

Og så opfordres de unge også til at dele deres egne fotos eller andet med #blivset.

Du kan se hele kollektionen på www.blivset.com