Hvis du nu siger ”Rockwool” til fem af dine venner og beder dem sige det ord, der først falder dem ind – så vil de fleste formentlig svare ”isolering” eller ”stenuld”.

Og det er lige præcis en af årsagerne til, at danske Rockwool nu er gået i luften med en ambitiøs marketing-kampagne, #ModernLiving.

Målet er at vise, at Rockwool er meget mere end bare isolering, og det skal ske ved at styrke den globale digitale samtale om emner som genbrug, bæredygtighed, byplanlægning, moderne landbrug, energiforbrug, støjplanlægning og indendørsklima – og ikke mindst sikre Rockwool en stærk stemme i denne samtale.

Kampagnen – der er skabt i samarbejde med det danskejede, digitale bureau Vertic - tager dels udgangspunkt i data fra FN omkring Urban Living og dels i en undersøgelse, som Rockwool og Vertic selv har gennemført blandt 30.000 forbrugere verden over.

Anerkendte specialister

- FN’s facts fortæller bl.a. noget om, hvor hurtigt verdens storbyer rent faktisk vokser, og hvordan infrastrukturen mange steder slet ikke er gearet til den enorme vækst med usikre boliger, larm, energi- og transportproblemer til følge, siger Vertics grundlægger og CEO, Sebastian Jespersen, om baggrunden for kampagnen.

- Samtidig tager vi udgangspunkt i en stor, international undersøgelse, som Rockwool og Vertic har gennemført, og hvor vi har spurgt 30.000 forbrugere fra en række forskellige lande om deres holdninger og præferencer inden for ”modern living”. Vil du fx betale mere for at bo i en brandsikker ejendom? Hvor vigtig er arkitekturen for dig osv.

Alle de mange data, der er kommet ud af dét, har Vertic og Rockwool som en del af kampagnen givet til en række såkaldte subjct-matter influencere – altså lokale eller globalt anerkendte specialister på det pågældende område – som så via deres egne social media-platforme vil skrive indlæg og posts på baggrund af materialet.

Og de er allerede i fuld gang – du kan se eksempler her og her.

Marketing som forretnings-driver

- Vi bevæger os med #ModernLiving i et anderledes influencer-spor end den advertorial-stil, man ofte ser, og hvor man betaler en kendis for at omtale ens produkt. Her er der tale om unikke data og om personer med en unik indsigt i et fagområde, og derfor har vi store forventninger til satsningen, siger Sebastian Jespersen.

Kampagnen sætter #ModernLiving på dagsordenen på LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram i de kommende to måneder, men der er ikke tale om en i traditionel forstand afgrænset kampagneperiode, siger Sebastian Jespersen:

- Marketing i dag kan ikke længere betragtes som tidsafgrænsede kampagner, der løber fra A til B. Marketing er en forretnings-driver, og det er tanken, at Rockwool selv fortsætter denne aktivitet. Selvfølgelig går vi ind og måler og evaluerer, men man kan ikke som sådan sige, at kampagnen slutter pr. den og den dato.

Hvad måler I på?

- Mange forskellige punkter. Bl.a. influencer-aktivitet, hvor stor engagement, der skabes i de forskellige kanaler – og hvor ofte Rockwool-brandet bliver nævnt som en interessant aktør i de forhold til relevante emner.

Ifølge Rockwools hjemmeside er det første gang, men benytter sig af denne marketing-model for at nå ud til nøgle-interessenter via specialist-influencers.

- For us, there is a larger issue at hand than just selling our products. We want to tell the story of how our products contribute to enriching modern living – and do so sustainably, lyder det fra Rockwools Senior Vice President for Marketing, Communications & Public Affairs, Mirella Vitale, på hjemmesiden.

Følg #ModernLiving-aktiviteterne på Rockwools forskellige platforme: Website, Instagram, LinkedIn, Twitter og Facebook - og se en af kampagne-filmene her.

Dansk Markedsføring afholder årets vigtigste konference om Influencer Marketing den 20 September. Læs mere og tilmeld dig her www.influencethis.dk