I sidste uge fortalte vi her på markedsforing.dk, at danske Adform bliver ny sponsor for den blot to år gamle kategori Creative Data vedVM i reklame, Cannes Lions, til sommer.

Men allerede nu er dansk data-kreativitet i fuld gang med at markere sig award-mæssigt: En dansk SAS-case fra MediaCom og GroupM er således netop blevet shortlistet ved I-COM Data Creativity Awards, der – som navnet antyder – har specialiseret sig på området.

For femte år i træk hylder awarden det kreative løft af værdien af data – og den danske SAS-case er shortlistet i to ud af ni kategorier. I den ene af kategorierne med bistand fra Integral Ad Science.

I-COM, der også bærer navnet Global Forum for Marketing Data and Measurement, er støttet af 100 sammenslutninger fordelt på 40 lande, og awarddelen anses for at være den fineste inden for sit felt, så de to finalepladser glæder naturligvis bureauerne bag.

Måler kausal effekt
- Vi er nomineret i både Programmatic og Attribution, og vi skal ned til I-COM Global Summit i Porto i slutningen af april og præsentere casen på scenen. Jeg har hørt, at der i Programmatic-kategorien var 60 indsendte cases, og at juryen skar det ned til tre i finalen, siger Anders Kjærbøll, der er Programmatic Lead i GroupM.

Det kreative element i SAS-casen består i udnyttelsen af spild – forstået på den måde, at den gruppe, der ikke har benyttet sig af muligheden for at se en annonce, normalt smides væk.

Her bruges spildet som test- og kontrolgruppe for at måle den såkaldt kausale effekt af kampagnen - altså hvor meget mersalg, der fandt sted udelukkende på grund af kampagnen. ”Spild-gruppen” kan jo også tænkes at købe SAS-billetter, selv uden at have set aktuelle tiltag.

Show the magic
Hos MediaCom siger adm. direktør Morten Kristensen:

- Når vi er glade for pladsen i finalefeltet, skyldes det ikke kun det awardens speciale og det eksklusive i at blive håndplukket. Det udtrykker på fin vis vores tilgang som Content & Connections-bureauet, om at få det kreative og brandende til at gå hånd-i-hånd med eksempelvis programmatic og attribution, som det er tilfældet her.

I-COM Data Creativity Awards har en jury bestående af over 130 internationale ledere inden for marketing, data, analyse og innovation.

Sammenslutningen har denne formulering, som indsenderne – og i særdeleshed de nominerede – må leve op til:

Whatever the nature of the project, entrants must be able to show the magic of a highly creative and innovative approach and that they achieved demonstrably strong results, such as financial, thought leadership or other stated criteria.