Et dansk parti blander sig i den amerikanske valgkamp. Det er minsandten SF, der sender et meget kraftigt budskab til alle amerikanske expats om at skynde sig hen til stemmeurnerne.

Og budskabet ses på en dansk buslinje i København, nemlig Arrivas linje 1A. Budskabet er en del af den årlige Out Of Home Media Challenge, og det er Uncle Grey, der eksekverer på vegne af SF.

Kampagnen knytter sig til sitet AmericansAbroadVote.org, hvor amerikanerne i Danmark kan se, hvordan de kan afgive deres stemme. Det viser sig nemlig, at der faktisk er en hel del stemmer at hente i Danmark.

8.714 for at være helt nøjagtig. Og budskabet er naturligvis klart nok, nemlig af bede amerikanerne stemme imod Donald Trump. Når man ser bussen køre forbi, ser man et stort portræt af Donald Trump, strategisk placeret, så hans øjne spinner rundt i hovedet på ham.

Mere end blot opmærksomhed

Den republikanske præsidentkandidats værdier står som de fleste godt ved i krystalklar modsætning til SF’s værdier.

SF arbejder hver dag hårdt for at skabe et samfund med plads til alle, uanset seksualitet, religion eller social status. Med kampagnen sætter de fokus på noget, der potentielt kan påvirke os alle sammen, selv her i lille Danmark.

Thomas Ilum hos Uncle Grey siger:

– Vi håber, at vi kan opnå mere end bare opmærksomhed med denne løsning, og faktisk få amerikanere i Danmark til at stemme. Valget spidser for alvor til nu og alle stemmer tæller.

Bussen, og Donald Trumps rullende øjne, kører rundt i de københavnske gader indtil valget i USA er afgjort, og i mellemtiden krydser SF og Uncle Grey med kampagnen fingre for, at den kan hjælpe med at få Hillary Clinton’s fremgang til at fortsætte.

Thomas Ilum fortsætter:                    

– Det amerikanske præsidentvalg er nok én af de største begivenheder i disse dage. Og vigtigste. Resultatet vil uden tvivl påvirke os alle, og derfor er det svært at forholde sig passivt.

– Vi valgte at bruge Out of Home Media konkurrencen til at sætte fokus på, at selvom man er flyttet langt væk fra USA, så har man altså stadig et ansvar og tage stilling til Hr. Trump.

12 pct. af amerikanerne bor i udlandet

Det viser sig, at det kun er ca. 12 pct. af amerikanere, der bor i udlandet, der stemmer. Det tal er ifølge UncleGrey slet ikke højt nok i forhold til, hvor vigtig en sag det er, og hvor nemt det er blevet at stemme fra udlandet.

Tag f.eks. Avaaz.org – en service, der giver dig en påmindelse om at huske at stemme, og samtidig muligheden for at erhverve venner og bekendte til at gøre det samme.

Disse services gør AmericansAbroadVote.org let tilgængelig for de amerikanere, der bor i Danmark, og selvfølgelig også amerikanere, der bor i udlandet på et globalt plan, hvor det samlede tal er helt oppe på 8 millioner.

Genialt tænkt af Uncle Grey

Indtil videre har bussen, og Donald Trumps rullende øjne, spredt sig til nogle af de største nyhedsmedier i verden såsom The Washington Post, New York Times, Independent, Bloomberg, Mashable og mange flere, og har på bare 48 timer opnået et reach på adskillige millioner.

Adm. Direktør for Out of Home Media, Henrik Sørensen, supplerer:

– Det er genialt tænkt af Uncle Grey, at de i deres eksekvering af Outdoor Stafetten 2016 med en humoristisk visualisering tager udgangspunkt i en aktuel begivenhed, der skaber bekymring world wide.

– De store formater på busmediet skaber ekstrem stor opmærksomhed, kan ikke fravælges og er oplagte til at sikre en betydelig viral effekt af en kampagne.

– Format og kreativitet er de to vigtigste forudsætninger for effekt. Disse forudsætninger er i den grad indfriet med Uncle Grey’s eksekvering i Outdoor Stafetten 2016, slutter Henrik Sørensen.