I går stod det klart, at ingen danske bureauer i år løber med de helt store priser ved dette års udgave af den globale reklamefestival Epica Awards, der afholdes i Berlin. Derimod var to danske bureauer blandt vinderne, da sølv- og bronze-priserne blev uddelt.

Som ventet blev den danske topscorer Robert/Boisen & Like-minded, der havde den pikante Spies-kampagne ”Do it for Mom” med i hele tre finaler. 

Shortlisterne blev alle vekslet til metal. En til sølv og to til bronze.

Derudover gjorde DigitasLBi Nordics sig også bemærket på vinder-siden. Her faldt hæderen i form af bronze i kategorien ”Online Ads” for Husqvarna-kampagnen "Husqvarna Lawn Calculator", som den danske del af det digitale bureau har udarbejdet.

Sølv til Carlsberg og Arla

På den danske annoncørside var der også vinderchancer, og forventningerne blev indfriet. Carlsberg løb med to priser. Begge af sølv. Den første for kampagnen ”If Carlsberg did Haircuts”, der er udarbejdet i samarbejde med bureauet 72andSunny, og den anden for "Probably the Best Poster in the World", signeret bureauet Fold7.

Arla blev også belønnet med sølv for kampagnen ”Arla. Land of Organic Milk”, der er udviklet i samarbejde med ANR BBDO.

Set med danske briller er det også værd at bemærke, at produktionsselskabet Bacon har leveret instruktører til hele fire guldvindende kampagner ved årets Epica Awards, hvilket du kan læse mere om her.

De helt store vindere på bureausiden blev BBDO, der blev Network of the Year med 43 awards, heriblandt 11 guld.

Agency of the Year blev adam&eveDDB med 14 awards, heriblandt en Grand Prix og fire gange guld.

De store vindere

De helt store vindere på kampagne-siden, altså vinderne af Epica Awards’ Grand Prix, eller Epica d’Or, er også værd at se lidt nærmere på. 

Der er fire af slagen fordelt på kategorierne Outdoor, Press, Digital og Film.

Outdoor-prisen gik til MINI for en kampagne kørt i Østrig, hvor bilen skildret på reklameplakater placeret i et lyskryds skiftede fra grøn til gul til rød i takt med trafiksignalet.

Reklamebureauet Demner, Merlicek & Bergmann Werbegesellschaft mbH stod bag.

I Press gik den fineste hæder til den i reklamesammenhæng velkendte britiske stormagasinkæde John Lewis for dennes ”Southampton”-kampagne.  

Arbejdet er udført af bureauet adam&eveDDB, og her fortælles historien om åbningen af nye afdelinger i printannoncer og outdoors ved hjælp af bl.a. læbestift og ost, der optræder som luksuslinere og dyre yachts, hvilket fint spiller på byens status som en af Englands vigtigste havne.

Årets store vinder i Digital var oversættelsestjenesten Elan for den morsomme kampagne ”Taste the Translation”, hvor tjenesten sammenligner sig selv med det hyppigt anvendte Google Translate. Bag arbejdet står J. Walter Thompson Amsterdam.

Endelig er der årets vinder i Film. Det blev den seværdige reklamefilm ”High School Girl?” for det japanske kosmetik-brand Shiseido udarbejdet af bureauet Watts of Tokyo, der har et af de største twist set i en reklamefilm længe. Snyd ikke dig selv for oplevelsen herunder.