I sidste uge løftede Erhvervs-og Vækstministeriet i samarbejde med VisitDenmark sløret for en 300 m2 stor pavillon, der skal være med til at markedsføre Danmark og dansk erhvervsliv over for de omkring en million forventede gæster, der kommer til Rio de Janeiro i Brasilien i august for at overvære OL.

Og det er ikke kun navne som Bestseller, Harboe, Henning Larsen Architects, TV 2 og Grundfos, der er med på den danske pavillon, der har fået plads på den legendariske Ipanema-strand i Rio - også mindre aktører er udvalgt til at repræsentere Danmark.

En af dem er der er den lille, grønne Taastrup-virksomhed Sprout.

Den omkring to et halvt år gamle virksomhed har fået international succes med at lave blyanter og kort, der kan spire og forvandle sig til krydderurter, grønsager og blomster, og adm. direktør og grundlægger Michael Stausholm glæder sig til at bidrage på den danske pavillon:

- Vi er stolte og glade over at være udvalgt til at repræsentere Danmark og være med til fortælle historien om vores land som innovativt og bæredygtigt. Vores blyanter er blevet et symbol på bæredygtighed, fordi de kan få et nyt liv, når de ellers ville være blevet smidt ud. Så det at tænke flere funktioner ind i et produkt, og på den måde sætte fokus på meningsfyldt forbrug er en vigtig del af vores bidrag, siger han.

Den danske pavillon skal fungere som et udstillingsvindue for Danmark, for danske virksomheder og danske produkter i hele OL-perioden og på den måde være med til at understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger, Danmark står for.

En perfekt icebreaker

Rio-pavillonen, der er designet af Henning Larsen Architects, bygger på gode erfaringer fra OL i London i 2012, hvor Danmark havde en lignende platform, med over 250.000 besøgende fra hele verden.

OL i Rio de Janeiro forventes at tiltrække omkring 1 mio. besøgende fra hele verden og 27.000 pressefolk, og udover medieomtalen er det målet at skabe en anderledes dansk markedsføringsplatform.

En platform, hvorfra danske virksomheder kan præsentere deres løsninger og mødes med nye og eksisterende internationale kontakter i en uformel ramme - og netop her mener Michael Stausholm, at spireblyanten vil være perfekt:

- Blyanten har vist sig at være en perfekt icebreaker, når det kommer til at fortælle om, hvilke tiltag en virksomhed gør i forhold til miljø og CSR. På samme måde bliver vores blyanter nu samtalestartere, når det gælder Danmarks fokus på bæredygtighed og grøn energi, siger han.

Sprout lancerede sine spirende blyanter i 2013, og i dag sælger virksomheden omkring en halv million styk om måneden til over 60 lande.

Især mange store virksomheder har taget blyanten til sig og køber den med eget logo indgraveret til brug for bæredygtige give aways - således kommer omkring 75 procent af bestillingerne på Sprouts blyanter fra virksomheder som fx PepsiCo, IKEA, Coloplast, Bank of America og DisneyWorld.

Men der løber også ordrer ind fra offentlige institutioner eller NGO’er. Fx har virksomheden leveret til den franske Premierministers kontor i Paris, det tyske ministerium for bæredygtighed. Og sågar Vatikanet.

Fakta om den danske pavillon i Rio

- Pavillonen er designet af Henning Larsen Architects og ligger på Ipanema Beach i Rio.

- Pavillonens navn er “Heart of Denmark” og på portugisisk, “Coração da Dinamarca”.

- Budgettet er 18,5 mio. kroner - og her har Industriens Fond og RealDania støttet med 4 mio. kroner hver, Nordea-fonden har støttet med 3,5 mio. kroner, Erhvervs- og Vækstministeriet bidrager med 3,5 mio. kroner og VisitDenmark bidrager med 2,5 mio. kroner plus projektledelsen af fremstødet.

- Herudover deltager bl.a. Henning Larsen Architects, John Mast, State of Green, Dansk Arkitektur Center, Kulturstyrelsen, sponsorer som Bestseller, Harboe, TV2, Det Danske Kulturinstitut i Brasilien, den Danske Ambassade i Brasilien, samt 21 andre virksomheder og organisationer, der indgår som projektpartnere, bidragsydere og samarbejdspartnere.