Vi har nok alle været der.

Man er ung, hormonerne pumper gennem systemet, og man vil bare så gerne i nærkontakt med hende eller ham, der står derovre og stråler.

Derfor stives (det gælder nok mest for drengene) selvtilliden af med en øl, et shot eller to, tre, fire..., før man tør åbne sit hjerte for gudinden i den røde kjole.

Men i takt med at alkoholindtaget stiger, bliver Larsen og Pedersen ikke de Don Juan’er, de ser for sig selv i spejlet på dette eller hint etablissement, men derimod mere eller mindre småsnøvlende, uinteressante tumper.

Grin og eftertænksomhed

Det illustreres på fornem vis i en ny kampagnefilm, ”Spritstiv Speeddate”, der slår fast - baseret på en undersøgelse, naturligvis - at i takt med at promillen stiger, falder evnen til at charmere sig ind hos det modsatte køn.

Filmen er et led i alkoholkampagnen ”Fuld af liv”, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden i fælleskab står bag.

Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden, håber, at kampagnefilmen efterlader plads til både et grin og til eftertænksomhed.

- Vi håber, at kampagnen kan være med til at skabe en debat om alkoholkulturen i Danmark og gøre os alle sammen bevidste om, at vi måske ikke er helt så charmerende, når vi bliver fulde, som vi selv går og tror. Når vi drikker mindre, får vi mulighed for flere gode oplevelser, som vi faktisk også kan huske bagefter, siger hun.

Robert/Boisen står bag

Bag filmen står reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded, der har håndteret strategi, kreativ udvikling og produktion, ligesom bureauet står for den primære del af den tilknyttede social media-afvikling.

Gobsmack Productions har produceret og PHD er medierådgiver på kampagnen.

Kampagnefilmen er også et eksempel på, at Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden går stadig mere alternative veje for at ændre adfærd i forhold til at mindske risikoen for at få kræft, og de benytter udover de sociale medier også kanaler som posters i fitness-centre og Spotify-reklameindslag i forbindelse med kampagnen.

Og hvordan har danskerne så taget i mod den nye kampagnefilm? Jo, ganske fint, må svaret lyde, da den på under 24 timer har fået massiv opmærksomhed på de sociale medier med over 3.500 kommentarer og flere tusinde delinger.

Dertil kommer medieomtale på brede medier som TV 2 News og eb.dk.

Se den omtalte film her:

Credits:

Kunde: Kræftens Bekæmpelse (Thomas Koefoed & Dorte Dahl) og Trygfonden.

Bureau: Robert Boisen & Like-minded.

Kreativt team: Kim Boisen, Gitte Andersen, Niklas Hultquist og Frederik Voetmann.

Produktionsselskab: Gobsmack (producer Christina Erritzøe /instruktør: Niels Nørlund).

Mediebureau: PHD