Med filmen #TidTilKvalitet lancerede Dansk Sygeplejeråd under valget 2015 en stor kampagne, der bl.a. satte fokus på behovet for, at sundhedspersonale får mere tid til patienter og pårørende.

Videoen blev set af flere end 170.000 på Facebook og nåede ud til en kvart million via Dansk Sygeplejeråds sociale medier på kun ét døgn.

Pravour Filmbureau har stået for alt fra den strategiske udvikling til den færdige produktion af kampagnefilmen.

Filmen skulle være med til at skabe en bevægelse på de sociale medier og give sygeplejersker, patienter og pårørende en stemme. De kunne fortælle deres hverdagshistorie ved at optage en lille video med dem selv f.eks. en konkret oplevelse de har haft som har betydet der ikke var nok tid til patienterne og sætte fokus på den store problematik.

Mange tusinde delte filmen på Facebook, Twitter og Instagram under hashtagget: #TidTilKvalitet. Alene på Facebook delte flere end 2.000 filmen de første 24 timer efter lanceringen.

24-årige Jonas Krogslund, der ejer Pravour Filmbureau og er idemand til kampagnen, fortæller, at ideen bl.a. kom fra samtaler med hans søster, som selv er sygeplejerske:

- Hun - og andre sygeplejersker, jeg har talt med - vil gerne gøre alt for deres patienter, men finder det menneskeligt umuligt at løbe hurtigere frem og tilbage mellem patienterne. Flere nævnte, at de tog tankerne omkring patienterne med dem hjem. Og flere fortalte, at de efter fyraften brugte tid på at gå forbi ”stue 18 for at sige farvel til Grethe”.

Der er med andre ord mange følelser indblandet mellem patienter og personale, og derfor var det også oplagt at filmen skulle tale til følelserne.

Mål: At ramme politikerne

- Men perspektivet skulle være fra patienterne. Hvad tænker de på, når de undgår at kalde efter hjælp, fordi de kan se, hvor hurtigt personalet løber på gangene?, siger Jonas Krogslund.

Målet med kampagnefilmen var, at den skule ramme politikerne og få dem i tale omkring sygeplejerskernes forhold under valgkampen. Det var hele formålet at få belyst de knappe ressourcer

Jonas Krogslund og hans team var selv overraskede over, at filmen spredte sig så hurtigt.

- Jeg tror det er fordi sygeplejerskerne kunne se sig selv i filmen og genkende deres hverdag. Derfor gav det mening for dem at sprede budskabet.

Produktionen tog omkring 14 dages arbejde fra start til slut, fortæller Jonas Krogslund:

- Det strategiske arbejde omkring filmen i tæt dialog med Dansk Sygeplejeråd tog omkring en uges tid, og så brugte vi en dag på optagelse på en nedlagt afdeling på Frederiksberg Hospital, hvor vi gendannede rammerne, så det lignede et sygehus. Klippearbejdet tog et par dage, fortæller han.

Pravour Filmbureau holder til i Slagelse og har bl.a. Telenor, Bilka, Liberal Alliance, Socialdemokraterne og VisitDenmark på kundelisten.

Læs Jonas Kroglunds blog om filmen - og se filmen her.