Ikke al god kommerciel kommunikation kredser om store, forkromede tv-reklamer eller web-kampagner, men kan også være skabt for at bidrage med noget vigtigt til samfundets udvikling, og samtidig – naturligvis – sikre direkte og indirekte omtale af virksomheden bag.

Et eksempel på dette er teleselskabet Telenor, der i februar lancerede en konkurrence i forbindelse med teleskabets #digitalpænt-kampagne, hvilken masser af danske femte- og sjetteklasser – over 100 – valgte at deltage i.

Skolekonkurrencen var anden fase af #digitalpænt, der er en del af et globalt initiativ mod digital mobning, som Telenor-koncernen søsatte i 2016 i 13 lande i samarbejde med UNICEF. Herhjemme er kampagnen udviklet inhouse.

Kernen i konkurrencen har været at øge elevernes bevidsthed om, hvad de siger og gør på de sociale medier og derigennem forebygge digital mobning, og det har tydeligvis vakt stor interesse rundt omkring på de danske skoler.

Tal pænt på nettet

- Vi er rigtig glade for, at så mange danske skoleklasser har haft lyst til at deltage i vores konkurrence og være med til at sætte fokus på en meget væsentlig tematik, der fylder mere og mere blandt danske børn og unge, siger administrerende direktør hos Telenor, Jesper Hansen.

Vinderen af konkurrencen blev eleverne i 5.B på Holmebækskolen i Herfølge, der dermed kan se frem en koncert for hele skolen med det danske band L.I.G.A.

5.B´s video blev udvalgt på baggrund af elevernes kreative måde at indkapsle, hvordan de i fællesskab kan forebygge digital mobning.

Vinderne blev udvalgt af et  dommerpanel bestående af DR Ultra-værten Sofie Østergaard og Børne- og ungechef Anne-Mette Friis fra UNICEF, der begge tidligere har været med i Telenors kampagne #digitalpænt.

Sofie Østergaard overrækker i øvrigt prisen til vinderne d. 25. april ved et arrangement på skolen i Herfølge, hvor L.I.G.A. spiller. Derudover holder Telenor og UNICEF mini-oplæg om børns rettigheder og vigtigheden af digital trivsel.

Du kan se vindervideoen herunder, eller selv tjekke alle bidragene ud på det tilknyttede kampagnesite.