Nu skal det være slut med den hårde tone i online gaming.

Det er budskabet i en ny kampagne med titlen ”Er du god nok?” fra det digitale bureau Gonzo Media og computer-brandet Lenovo, som skal få gamere til at tænke sig om en ekstra gang, inden de hælder verbale skraldespande i hovedet på deres modstanderne.

Og der er tilsyneladende behov for at tage diskussionen op: Undersøgelser fra Ditch The Label – verdens største anti-mobning support hub – fortæller, at mere end hver anden har oplevet at blive mobbet i et online spil: Enten i form at hate speech eller trolling - ondsindet drilleri om man vil, hvor man med vilje irriterer og obstruerer.

Med andre ord går den giftige tone ud over oplevelsen, og ifølge Maiken Stenild, der er Nordic Consumer Marketing Manager hos Lenovo, skal den nye kampagne bidrage til at få oplevelsen af fri- og legerum tilbage i online gaming:

- PC-producenter spiller en stor rolle i gaming-miljøet. Derfor er det vigtigt for Lenovo ikke bare at bidrage med at forudse og udvikle innovativ hardware, der imødeser gamernes behov, men også at være med til at skabe et sikkert miljø, hvor man ugeneret kan få de bedste gaming-oplevelser, siger hun.

Ingen løftede pegefingre

Kampagnen blev kickstartet med en prank, hvor Lenovo sammen med PixelTV og Gonzo Media testede temperamentet hos fem af Danmarks største YouTube-gamere.

De fem YouTube-stjerner – GEX, RobinKaja, BrianfromDenmark, Benny_1 og Lasse Vestergaard – blev narret til at tro, at de spillede Counterstrike mod 11-årige Anna, mens de i virkeligheden fik klø af ”Torben iorden”, aka Nicolai Amorim fra de nykårede Danmarksmestre i CS:GO, Fragsters.

Pranken hitter lige nu på Facebook og YouTube med over 425.000 views og mere end 50.000 engagements, og nåede alene på organiske visninger op som nummer 14 på trending-listen på YouTube i Danmark.

Martin Wiinholt, Gonzo Medias CEO, siger:

- Vi er glade for, at Lenovo vil være med til at bekæmpe online mobning. Men denne målgruppe reagerer ikke godt på løftede pegefingre. Derfor var det vigtigt for os, at vi udviklede et koncept, som byggede på humor og talte direkte ind i gamernes univers. Men så er vi heller ikke bange for at love en effekt. Resultaterne taler for sig selv, og vi kan se blandt YouTubernes følgere, at diskussionen nu bliver taget op af de unge selv.

Kampagnen er udviklet af Gonzo Media i samarbejde med Lenovo og Kadaver – og du kan se prank-filmen her.