Danmarks største kommercielle mediehus, TV 2, gik forrige fredag i luften med en imagefilm på Facebook, som er blevet et massivt viralt hit.

Det drejer sig om ”Alt det vi deler”-videoen, der i skrivende stund er en af de mest sete og mest engagerende videoer på Facebook nogensinde i Danmark, og sandsynligheden for at du har set den, er ganske stor.

Videoen har nemlig ”ramt” 2.8 millioner danske Facebook-brugere ud af de totalt 3,5 mio. herhjemme, og det samlede reach har krydset syv mio.

Det begejstrer naturligvis Jacob Weinreich, der er marketingchef for TV 2.

- Vi har været længe undervejs med denne film, der er den første, som iscenesætter hovedkanalens nye tagline ”Alt det vi deler”, og modtagelsen er blevet endnu bedre, end vi havde forestillet os, siger han.

Trump og evnen til at dele

Videoen skal brande mediehusets hovedbrand, TV 2, og det formidles effektivt i videoen, hvor et repræsentativt udsnit af den danske befolkning tager stilling til livets små og store spørgsmål i fortælling, der rummer stærke følelsesmæssige op- og nedture.

Den gik i luften på en dag, hvor danskerne i stor stil var på Facebook: USA fik ny præsident, håndboldherrerne kæmpede i Frankrig, og premieren på ”Badehotellet” var lige om hjørnet.

- Det handler jo om at skabe genklang for vores budskab hos danskerne, så vi valgte et tidspunkt, hvor danskerne i forvejen var engageret på Facebook, siger Jacob Weinreich.

&Co. og Asger Leth med på holdet

Bag filmen står TV 2 Marketing i nært samarbejde med reklamebureauet &Co. og produktionsselskabet Moland Film Co., og Jacob Weinreich kan berette om et langt og intensivt forløb, der nu endelig er blevet forløst i effektiv kommerciel kommunikation.

- Vi har arbejdet på det i ni måneder, og selve taglinen, ”Alt det vi deler”, handler jo i bund og grund om, at vi har mere tilfælles end det, der skiller os ad. Og den handler også om faren ved at sætte folk i bås. Det harmonerer rigtigt godt med det, vi hver dag formidler på TV 2, hvor der er plads til meninger fra alle, altså lige fra professoren i didaktik til håndværkeren fra Middelfart, siger Jacob Weinreich.

Han er imponeret over den gennemslagskraft, filmen har fået på Facebook.

- Vi lancerede den på vores Facebook-profil om fredagen, og først om mandagen kørte filmen i det første slot efter sæsonåbningen på ”Badehotellet”, siger Jacob Weinreich, der ikke tøver med at kalde ”Alt det vi deler”-filmen for den uden sammenligning største digitale video på TV 2 gennem tiderne.

Lidt af et sats?

Filmen blev til i løbet af én optagedag, hvor 80 danskere fra alle samfundslag troppede op til optagelserne af filmen, som er instrueret af Asger Leth.

De havde på forhånd svaret på 40 spørgsmål om dette og hint, men der var intet krav om, at de på optagedagen lod sig binde af deres tidligere svar.

- Det var lidt med tilbageholdt åndedræt, at vi gik ind til dagen. Det er altid svært at vide, om deltagerne agerer naturligt, når de bliver sendt på en følelsesmæssig rutsjetur i en sådan sammenhæng, men instruktøren Asger Leth formåede at få alle til at deltage på en ærlig og ligefrem måde, slutter Jacob Weinreich.

Se – eller måske snarere gense – den omtalte imagefilm her:

Lidt fakta om videoen:

  • 375.000 interaktioner på tværs af TV 2's Facebook-sider (delinger/kommentarer og reaktioner)
  • Videoen har foreløbig nået 5,3 millioner Facebook-visninger
  • Videoen har foreløbig nået ca. 3,2 millioner unikke Facebook-brugere (90 procent af den trafik er dansk, dvs. filmen har ramt 2.8 millioner danske Facebook-brugere ud af de totalt 3,5 millioner danske Facebook brugere)
  • 7 millioner i reach.