Danmarks største mediehus, TV 2, lancerer i dag billigere versioner af selskabets streamingtjeneste, TV 2 Play, til dem, der ikke har noget i mod at blive afbrudt af reklamer.

TV 2 er angiveligt blandt de første medier i Europa, der lancerer denne type produkt på en streamingtjeneste.

- Når vi lancerer TV 2 Play med reklamer, er det efter et meget omfattende analysearbejde, hvor vi kan se, at der både er et marked med nye brugere, der gerne vil købe et billigere abonnement med reklamer, og ikke mindst annoncører, der kan se værdien i at målrette deres kampagner til helt specifikke segmenter i sammenhæng med dansk kvalitetsindhold, lyder det fra Stig Møller Christensen, salgsdirektør for TV 2 Betalings-tv, i en pressemeddelelse.

- Med de nye produkter, der giver brugerne flere pakker at vælge imellem, regner vi med at kunne udvide målgruppen for TV 2 Play yderligere, og ambitionen er, at de nye pakker bliver en ny vækstmotor for TV 2 Play, fortsætter han.

Fremtidens tv-reklame?

TV 2 har meget store forventninger til salget af det nye reklameprodukt.

- De målrettede reklamer – eller Addressable TV som det også kaldes - er fremtidens tv-reklame. Hvis markedet udvikler sig, som vi tror, vil forretningsområdet på sigt udgøre en stor andel af vores samlede reklameomsætning – formentlig en trecifret millionforretning over nogle år, lyder den optimistiske udmelding fra Peter Olafsson, salgsdirektør for TV 2 Reklamesalg.

TV 2 tilbyder to nye pakker på TV 2 Play: ”Hele pakken med reklamer” eller ”Basispakken med reklamer” - begge pakker er 30 kr. billigere end de tilsvarende pakker uden reklamer.

Køber man TV 2 Play med reklamer, vil der være reklamer foran on demand-indholdet, og der kan ikke spoles i reklamerne. Der vil ikke være reklamer på on demand-indholdet foran børneindhold, velgørenhedsshows og kortere videoklip.

- Med det nye produkt kombinerer vi de digitale muligheder for at målrette med tv-reklamens høje kvalitet. Her afvikler vi målrettede reklameeksponeringer i sammenhæng med relevant, dansk kvalitetsindhold. Dermed bliver der tale om en ny reklamestandard i forhold til de video-reklameprodukter, vi kender i dag, der ofte ligger op ad indhold af meget varierende kvalitet - fx på Youtube, siger Peter Olafsson.

Melder om stor interesse

TV 2 lancerede første del af Adressable TV-satsningen i slutningen af 2016 i form af målrettede reklamer i live-seningen på TV 2 Play.

Der har været stor interesse og opbakning fra markedet omkring dette nye produkt, lyder det fra TV 2.

- Muligheden for at databerige og dermed målrette reklamerne på TV 2 Play betyder, at annoncørerne er klar til at betale en CPM-pris, der typisk ligger 50-100 procent over en klassisk tv-reklame. Det svarer nogenlunde til prisniveauet på traditionelt web-tv, og når man vurderer den samlede kvalitet på Addressable TV, så er priserne meget konkurrencedygtige, slutter Peter Olafsson