I løbet af 12 timer i går bragede en lille film, #JegErDansk, igennem i det sociale, danske medielandskab.

På den tid fik den et reach på 1,5 mio., over 650.000 visninger og oven i dette 10.500 delinger og 8.000 likes.

Bag filmen står det lille, nystartede bureau Gorilla Media. Det er etableret af social media eksperten Alex Sabour, som i december sidste år forlod Citrusmedia.

Bureauets specialitet er, som navnet mere end antyder, guerilla markting og digital storytelling ved hjælp af billeder, events og sociale medier.

Dertil kommer arbejde med outdoor-medier såsom kridt-graffiti og projektorer.

Alex Sabour er naturligvis stærkt tilfreds med filmens reach, og han forventer, at spredningen fortsætter de næste dage.

- Vores fremskrivninger viser et reach på 2,5 mio., 1,2 mio. views, 12.500 delinger og 10.000 likes på søndag, lyder det optimistisk fra Alex Sabour, stifter og Creative Lead i Gorilla Media.

Hvad er en dansker?

Det unge bureau, der udover Alex Sabour består af fire kreative partnere, besluttede sig for at lave filmen som en reaktion på, at Folketinget den 9. februar 2016 vedtog, at der ikke bør være boligområder i Danmark, hvor ”danskere” er i mindretal.

Bureauet mener, at danskhed er uhåndgribeligt, og alle har ret til deres egen mening om, hvad danskhed er.

- Vi mener dog, at hvis man har sit hjerte og hjem i Danmark, er man dansk. Derfor har vi lavet denne video, der udstiller den direkte konsekvens af politikkernes hårde retorik, lyder det fra bureauet.

- Vi er meget tilfredse med modtagelsen af vores #JegErDansk kampagne. Intentionen var at skabe debat, og vi gjorde netop det. At gå viralt og oversætte et budskab til dette format er en kunstform, og når man ser på kostprisen, så er det fantastisk Value for Money for ethvert brand, der er modigt nok til at lege med, siger Alex Sabour.

Og mod skal der til, da der også er skarpe kritikere af videoen, hvor intervieweren går kontant til de medvirkende børn.

Kritikken på Facebook går bl.a. på, at der manipuleres med børns følelser for at få en politisk pointe igennem, andre mener at det er et decideret overgreb på de børn, der medvirker.

- Vi er overraskede over den mængde af disinformation om medieselskaber, der florerer i offentligheden, og vi fik en del røg for vores brug af børn i videoen, men det var forventet. Man kan ikke nå ud til en million mennesker uden mindst et par tusinde hader alt, hvad du gør, slutter Alex Sabour, der i øvrigt kan fortælle, at det unge bureau har landet en håndfuld kunder og fået sig en udenlandsk investor.

Se den omtalte film her