Det er slet ikke OK, at børn sulter og dør.

Det har været budskabet i en Unicef-kampagne, hvor børneorganisationen har skabt synlighed omkring og samlet ind til de mange millioner børn i Syd- og Østafrika, der i øjeblikket gennemlever den værste tørke i årtier.

Kampagnens hashtag, #Deterikkeok, blev delt over 14.600 gange på under en uge, og Unicef Danmark har i samme periode oplevet en tredobling af sin fanbase på Instagram.

For at sætte det lidt i perspektiv, så opnåede forrige uges Folkemøde på Bornholm godt 9.000 delinger af hashtagget #fmdk, og det samme gælder andre kampagner som f.eks. #støtbrysterne.

Kendis-effekt gav bonus

I kampagnen inddrager Unicef en hel del kendte ansigter, og det er første gang, børneorganisationen har haft så stor succes med at inddrage kendisser, bloggere og andre influenter i en digital kampagne, lyder det fra Unicef.

Det startede med seks bloggere, der hver især begyndte deres egen sms-indsamling den 13. juni, hvorefter Unicef få dage efter aktiverede kampagnen #Deterikkeok på Instagram – bl.a. i tæt samarbejde med YouTube-netværket Splay.

Blandt kendisserne var Malene Birger, Kristine Sloth, Armin, Szhirley, David Mandel, Louise Bjerre og Albert Dyrlund som – i øvrigt helt gratis – har lagt billeder op på Instagram med et OK-tegn, der signalerer omkredsen af en overarm på et underernæret barn suppleret med hashtagget #Deterikkeok.

Kontant udbytte

Siden da er mange flere – kendte som ukendte – altså fulgt trop.

Succesen har også give kontant udbytte for Unicef, da Lions Katastrofehjælp fra start valgte at donere 50 kroner til Unicefs katastrofeindsamling (op til 500.000 kr.), hver gang hashtagget blev brugt. Dette mål må siges at være nået - og mere til.

- Der er ingen tvivl om, at donationen fra Lions Katastrofehjælp virkelig har hjulpet med at få det her hashtag ud at flyve. Folk har set en større mening i at dele hashtagget, for ud over at sprede opmærksomhed om en god sag, har de dermed hjulpet med at generere penge til de børn, der lige nu har så desperat brug for hjælp, siger fundraisingchef i Unicef Danmark, Morten Jørgensen.

De seks bloggere, som bl.a. tæller Twinpeaks.dk og Lortemor.com, har i øvrigt indtil videre samlet over 30.000 kroner ind ialt.