I konkurrence med brands som Volkswagens Erhvervsbiler og Toyota lykkedes det Hella Service Partner - et netværk af mere end 330 frie autoværksteder fordelt geografisk i hele Danmark - at vinde prisen for Årets Markedsføringskampagne ved Auto Awards 2017.

Vinderkampagnen, som bureauet Reklamehuset er samarbejdspartner på, er ren branding og fokuserer på sjove historier fra dagligdagen på et bilværksted.

På en række forskellige platforme – TV, radiospots, bannere, ”go-cards”, plakater og onlineannoncer - serveres de ofte lidt akavede dialoger, som de fleste af os kender, når bilen har været på værksted, eller man selv eller ægtefællen har talt med mekanikeren. Som fx:

- Nå, hvordan gik det med bilen, skat?
- Ja, lerpotten var revnet, men heldigvis fejlede katapulten ik’ noget...

Og som Jess May, kædechef i Hella Service Partner, siger, så er hele ideen netop at fremhæve, at det er ok, hvis man ikke fanger detaljerne, når man er på værksted med sin bil: Fagfolkene har styr på det.

Har øget kendskabet

- Med værkstedshumor-kampagnen valgte vi at fremhæve vores værksteders kunnen og sætte fokus på, at bilejere i en travl hverdag ikke behøver at vide alt om biler eller at sætte sig systematisk ind i bilens instruktionsbog. Man kan trygt stole på sin mekaniker og dermed bruge sin værdifulde tid på noget andet, siger Jess May.

Og han er naturligt nok stolt af prisen - på holdets vegne:

- Det glæder mig at vi som team i Hella Service Partner sammen har modtaget anerkendelse for en lidt anderledes kampagne med reelle historier fra vores værksteders dagligdag, siger han og tilføjer:

- Der er ingen tvivl om, at kampagnen har været positivt for vores branding, har øget vores kendskabsgrad og vakt opmærksomhed på de sociale medier med masser af kommentarer og delinger.

Og de mange sjove historier, der optræder i kampagnen er faktisk ikke grebet ud af den blå luft: De er hentet fra hverdagen på kædens værksteder.

Fra virkelighedens verden

- For at få fat i historierne fra dagligdagen har vi inddraget vores værksteder og bedt dem komme med input fra deres oplevelser med kunderne, når bilerne blev afleveret eller hentet, fortæller Linda Vestergaard, der er marketingkoordinator hos Hella Service Partner.

Hun kalder prisen ”en tydelig tilkendegivelse af, at vi arbejder i den rigtige retning med vores markedsføring og branding”:

- Og så viser det bare, at man med de rette – til tider ganske simple - budskaber i den rette indpakning og udformning kan engagere og vække interessen hos både værksteder, mekanikere og bilejere, siger Linda Vestergaard og tilføjer, at prisen også spiller en rolle i det fremtidige arbejde:

- Vi vil benytte Auto Awards prisen i både den eksterne og den interne markedsføring af vores koncept, til at bevare fokus på at følge med, være ”up to date”, at positionere os i branchen, siger Linda Vestergaard.

Er klar til at vinde igen

Og så har markedsføringen og prisen en rolle at spille, når det handler om at rekruttere nye værksteder til kæden:

- Når vi er ude for at præsentere vores værkstedskoncept for potentielle nye medlemsværksteder, vil vi selvfølgelig også fremhæve vores markedsføring og prisen som et stort plus og bevis på, at man som medlem i vores kæde i den grad får valuta for pengene, og hjælp til markedsføringen af de enkelte værksteder, siger Linda Vestergaard, som er helt klar til at vinde igen til næste år.  

Auto Awards 2017 løb igen i år af stablen i Cirkusbygningen, hvor der også blev uddelt priser i 21 andre kategorier - herunder Årets Bilmærke, Årets Familiebil, Årets Privat-/Erhvervsleasingselskab og Årets Forsikringsselskab.

Læs meget mere, mød juryen og se alle årets vindere her.