Indtil videre har de fleste medier bakset med problemet: Kan det dokumenteres, at Native Ads skaber salg?

Det mener buzzanova nu at have dokumentation for. Casen er Coolshop, en international e-shop og retailer, der opererer i 7 lande.

Coolshop leverer underholdning, leg, livstil og oplevelser til forbrugerne og har netop passeret 2 millioner kunder. Noget af succesen tilskrives native advertising.

Fra juni og frem til i dag gennemførte selskabet nemlig en kampagne, ”Coolshop Norden”, sammen med bureauerne Salestring og buzzanova.

– Native ads betragte ofte som et effektivt format, når det kommer til at skabe branding og image. Hvorimod når det gælder om at skabe en direkte afledt salgseffekt, er det ofte andre værktøjer, fx affiliate, der er i fokus, siger Adam Abelin, direktør i buzzanova.

– Coolshop var interesseret i at teste Native Ads. Specielt video-elementet havde interesse. Præmissen var, at kampagnen alene skulle måles på den direkte salgseffekt.

– Det vil sige den pris, der normalt betales til Native Ads leverandører for at levere høj branding og image effekt på målrettede medier, betaltes der ikke for. Målsætningen var med andre ord at betale pris pr. salg via Native Ads.

Strategisk tilgang og approach

Der findes I dag mange muligheder indenfor native advertising. Buzzanova valgte at benytte disse 3 formater:

  • Native video
  • Native blogindlæg
  • Native display.

Video og blogindlæg vurderes ofte til at være de mest effektive formater, mener buzzanova. ”Kvalitet og pris hænger ofte sammen, hvilket betyder, at video og blogindlæg også er dyre annonceformater pr. kontaktpris”.

Blogindlæg er et godt format til at begrunde de fordele, der er ved at benytte Coolshop. Med video kan der spilles på de mere emotionelle parametre. Display kan fungere som teaser til blogindlæg og video og samtidig nå bredt ud i målgruppen.

– Vi valgte at teste disse Native Ad-formater individuelt. Ingen af disse 3 formater kunne alene indfri salgsmålene ud fra den betalte pris pr. salg.

– Problemet ved native advertisings display-kommunikation kan være, at brugeren ikke får nok info til at købe produktet. Der er en stor forskel i klikraten på de gængse standard formater, fx ”anbefalet”, som ofte er placeret på nyhedssites og bloggens Facebook-annonce. Bloggens Facebook-annonce havde en 46 gange højere klikrate.

Lang involvering, høj kontaktpris

Når det drejede sig om Native Ads video- og blogindlæg, var vi var I stand til at involvere den besøgende på blogindlægget i mere end 4 minutter. Men kontaktprisen var høj.

– Vi testede efterfølgende en lang række medier og optimerede undervejs. Det hjalp, men det var ikke nok til at skabe nok salg, så det harmonerede med den pris, Coolshop betalte, fortsætter Adam Abelin.

Løsningen var at kombinere forskellige Native Ads-produkter med mange medier og inddrage bloggere.

Kampagnens flow blev derefter således: Forbrugerne blev teaset med en Native Ad-annonce for at skabe dækning på kampagnen. Den annonce ledte forbrugeren over til et blogindlæg, hvor der indgik en video, der skulle aktiveres manuelt.

I blogindlægget lå et link direkte over til Coolshop.

Sådan så eksekveringen ud

Fordi en enkelt partner, i dette tilfælde buzzanova, håndterede hele processen fra display til blogindlægget til aktivering af videoen i blogindlægget til salget hos Coolshop, var det muligt at optimere hele processen ud fra en salgs- og ROI-målsætning.

Følgende elementer indgik i kampagnen: 

  • 29 nationale medier
  • 32 annoncetekster
  • 5 blogindlæg
  • 4 videoer

34 forskellige landing pages.

Resultatet var imponerende: For hver krone, Coolshop brugte til annoncering, skabtes en omsætning på 25 kr. på Coolshops website.

– Vi har testet buzzanovas performance målt på deres evne til at skabe omsætning på videokampagner. Jeg har været særdeles tilfreds med resultatet. Det er således lykkedes os at skabe en rentabel kampagne, selvom vi har købt ind på Buzzanovas native ads 3-i-1 produkt. Derudover er nøgletallene for buzzanova særdeles lovende, siger Morten Grothe-Kræmmergaard, direktør gos Salestring, der som affiliate-netværk varetager Coolshops affiliate-programmer i 7 lande. 

Adam Abelin konkluderer:

– Den bedste løsning er at kombinere forskellige native advertising formater med mange medier og annoncetekster. Det er vores anbefaling, at brugeren teases med en Native Ads-annonce for at skabe dækning på kampagnen.

– Derefter bør brugeren ledes over til et blogindlæg, hvor der indgår en video, som brugeren selv skal aktivere manuelt. Fra blogindlægget linkes direkte over til annoncørens webshop. 

Du kan se et eksempel på et blogindlæg med video her.