Da Volkswagen fornylig gik i luften med kortfilmen ”Generationer” tog det ikke mange timer, før hele verden så med.

Allerede et halvt døgn senere var filmen udvalgt som Editor’s Pick på britiske Adweek, som opfordrede alle sine læsere til at bruge seks minutter på at se filmen.

Tyske Horizont skrev ”Meget mere kan man ikke forlange fra en reklamefilm” – og også medier i lande som Polen, Sri Lanka, Australien og USA har skrevet om den danske film.

I det hele taget er kortfilmen blevet honoreret med delinger og kommentarer med tags i et uhørt højt antal, og Michael Stein, der er marketingchef hos Volkswagen, er særdeles godt tilfreds med succesen:

- Vores ambition med filmen var at indlede samtaler om, at Volkswagen er mere end teknik og mere end bare en bil. Det kan vi roligt sige er lykkedes, siger han og tilføjer:

- Vi var spændte på, om vi kunne få folk til at se en seks minutter lang kortfilm med en Boble fra 1979 i hovedrollen, men vi har set højere view through rates end sædvanligt – blandt de mange organiske visninger har vi faktisk oplevet en VTR på 46 procent.

- Og vi må konstatere, at vi som brand bliver en del af nogle helt andre samtaler, når vi tør vise følelser, end når vi taler om teknisk funktionalitet.

En plads i danskernes egen historie

Filmen er skabt af Very, Thomas Pries, Sune Svanborg og Shoot Happens, og meget tyder på, at de sammen med VW har ramt en nerve ved at vise følelser og sætte billeder på det symbol, en Volkswagen kan være for familieminder. 

- Når folk beskriver, hvordan de fik en klump i halsen af at se filmen, ved man, at man har ramt noget rigtigt. Men filmen tager også fat i noget essentielt for Volkswagen, nemlig at brandet har en plads i vores fælles historie gennem generationer, siger Michael Stein.

Medieomtalen verden over fremhæver især filmens skildring af et af menneskets mest fundamentale problemer: Den smerte, der gemmer sig i vanskelige familieforhold.

Et afsæt, der er usædvanligt for en genre, som traditionelt er kendt for at skabe det perfekte familiebillede eller portrættere et humoristisk take på den dysfunktionelle familie.

Og netop dét fokus glæder man sig også hos bureauet bag det kreative arbejde over:

- Vi er selvfølgelig er stolte af, at flere end 1,2 mio. mennesker har set filmen, men det, der betyder mest, er den bølge af minder og følelser, som filmen har været katalysator for. Alene på Facebook har næsten 800 delt filmen og 400 har kommenteret med hjertelige minder og tagget hinanden, siger Thomas Bjerg, Group COO hos Very Patchwork. 

Gustavs farfars VW

Kampagnen byder – ud over kortfilmen med skuespillerne Torben Zeller og Christopher Poll i hovedrollerne – på masser af historier fra virkeligheden, hvor det er almindelige danskere, der fortæller om den rolle, Volkswagen har spillet i deres liv.

Både som en passion for en bestemt periode eller som et symbol for noget, der har skabt relationer på tværs af generationer.

Den seneste fortælling, som bl.a. kan ses på Volkswagens Facebook-side, portrætterer Gustav, der i øvrigt er reklamemand, og som har arvet en Volkswagen fra sin farfar.

- Min søn hedder Holger, ligesom min farfar gjorde. Og jeg har da en idé om, at der engang, igen, skal sidde en Holger bag rattet, siger han bl.a. i filmen, som du kan se under artiklen sammen med ”Generationer”, hvis du skulle have misset den.

Filmen om Gustav blev lagt op i tirsdags, og den har i skrivende stund genereret over 135.000 views, flere end 1.100 likes – og ikke mindst 135 delinger med tags og kommentarer, som fx denne:

- Det er det, jeg prøver at forklare, når folk siger, at jeg skal smide passaten ud! NEJ BLEV DER SAGT!, skriver en bruger.

Og som Michael Stein siger det: ”Vi er som brand stolte af at have en berettigelse i disse historier”.

Besøg Volkswagen på Facebook her - og læs og hør mange flere af danskernes VW-historier her

Se Gustavs fortælling her - efterfulgt af ”Generationer”. Credits under filmen.

Gustavs fortælling

Generationer

Credits for ”Generationer”

Bureau: Very

Produktionsselskab: Shoot Happens

Strategi og koncept: Very

Kampagneidé: Thomas Pries + Very

Filmidé: Sune Svanborg Sørensen

Kreativ direktør & Co-Instruktør: Thomas Pries

Manus & Instruktør: Sune Svanborg Sørensen