Hov, var det ikke lige en isbjørn, der stod og brølede inde i den bus? Sådan kommer københavnerne til at tænke de kommende uger, når en kæmpe isbjørn brøler gennem isdækkede ruder i bus nr. 14. Med poten har isbjørnen skrevet S.O.S. i den smeltende is.

Det er WWF Verdensnaturfonden, der er afsender på isbjørnens brøl om hjælp. Bus nr. 14 skal minde hele verden om, at det er tid til at gøre noget nu. Og det skal den under sloganet Make Nature Great Again.

– Vi oplever en naturkrise i verden lige nu. Isen smelter i Arktis, regnskovene forsvinder, truede dyr uddør og biodiversiteten er under pres, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

– Der er brug for, at vi står sammen i hele verden under et nyt slogan. Jeg foreslår en lille ændring af det amerikanske valgslogan. Lad os sige: Make Nature Great Again.

Endnu et skud fra Out of Home Media Challenge

I slutningen af maj måned mødtes beslutningstagere fra hele verden til G7 møde i Taomina på Sicilien. Her deltog Donald Trump også.

Under dette topmøde afkrævede flere ledende præsidenter, som Frankrigs nye præsident Macron og den tyske kansler Merkel, Donald Trump en udlægning af den amerikanske klimapolitik.

Flere iagttagere frygter, at han i løbet af denne uge (G7-topmødet blev afviklet fredag og lørdag i sidste uge, red.) vil erklære, at USA træder ud af Paris-aftalen. Mon ikke flere vil spørge, om han har brug for et nyt slogan?

– Han kan godt få vores, siger Bo Øksnebjerg generøst.

Kampagnen er en del af Out of Home Media Challenge, hvor PHD Copenhagen har overtaget stafetten, og hvor andre kampagner tidligere har vækket stor opsigt. En af de mest kendte af disse er vel nok, da SF opfordrede amerikanerne til at stemme ved siden af et billede af Donald Trump med rullende øjne.

Hos PHD Copenhagen siger administrerende direktør Claus Andersen:

– Der er brug for opmærksomhed på miljøet lige nu, og vores idé var at udnytte busmediet til at skabe opmærksomhed og samtidig holde det i en stil, hvor bussens rammer blev udnyttet.

– WWF Verdensnaturfonden består af nogle meget engagerede mennesker, som det har været en fornøjelse at arbejde sammen med, slutter Claus Andersen.

Vinderen af årets Out of Home Media Challenge kåres i øvrigt ved Mediadagen (Årets Rambuk) 2017.