Enhver dedikeret gamer med respekt for sig selv kender situationen: En timelang og sindsoprivende spændende mission i Assassin’s Creed må afblæses. Fordi hunden skal luftes. Eller opvasken tages.

Men fortvivl ikke, kære gamere, hjælpen er nær: Microsoft præsenterer - Xbox Butlerservice.

Og ja, det er et marketingstunt – et nordisk et af slagsen og opfundet af bureauet Marvelous – som netop i disse dage sendes i luften i forbindelse med, at Microsoft lancerer den nye Xbox One X.

Ideen bag bygger på det faktum, at den nye spillekonsol er så kraftfuld, at den kræver fuld opmærksomhed, og så er det jo på sin plads med en butler til at tage sig af opvask, støvsugning, vinduespudsning og hundeluftning, så gameren helt kan hellige sig sin nye spillekonsol.

Opgaven med at promovere den nye Xbox vandt Marvelous i pitch, og der er tale om en primært PR- og Social-drevet aktivitet, der kører i alle fire nordiske lande.

En fuld arbejdsuge

Hos Marvelous, som har samarbejdet med Microsoft gennem fire år, siger Account Director Henrik Seeward, at den er god nok: Servicen leveres i samarbejde med det nordiske event-bureau JCP Nordic, og alle Xbox-ejere i Sverige, Danmark, Norge og Finland kan ansøge om Butlerservice – også selv om de ikke ejer eller køber den helt nye model. 

- De fire heldige vindere, en i hvert land, får så besøg af en butler hver dag i en uge. Butleren klarer dagligdagens gøremål, så gameren helt kan hellige sig sin nye spillekonsol, siger han.

Og hvad kan man så sætte butleren til at lave?

- Om timerne skal gå til opvask, hundeluftning, eller om vinderen hellere vil have butleren på sit gamer-hold, bestemmer vedkommende selv. Butleren kan komme på de tidspunkter, der aftales, og der vil være en arbejdsuge, altså 37,5 timer til rådighed.

Indsigt lå lige til højrebenet

Det kreative Marvelous-team bag kampagnen - Peter Dubienko og Jesper Grubb – var ikke i tvivl om, hvordan opgaven skulle skæres:

- Vi er jo begge glade gamere, så vi var lykkelige for at få lov til at arbejde for Xbox, siger Peter Dubienko og Jesper Grubb tilføjer:

- Det betyder jo også, at vi kunne gå til opgaven med en hel del indsigter, og ikke behøvede at researche helt fra bunden. Så vi vidste hvad den grundlæggende udfordring var.

Og den udfordring handler netop om tid:

- Det største problem med gaming er, at der aldrig er tid nok til det. Især når man er blevet voksen og skal køre et velorganiseret liv med arbejde og børn og hamsterhjul side om side med sin interesse for gaming, siger Peter Dubienko og fortsætter:

- Derfor tænkte vi, når nu der kommer en ny Xbox, som er verdens hurtigste spillekonsol og derfor er endnu federe at spille på, så bliver det jo endnu sværere at holde sig fra den, lige meget hvor meget opvask, tøjvask og græs der skal slås.

Jesper Grubb tilføjer:

- Derfor var det også fuldstændigt centralt for os, at idéen skulle være en handlende idé, altså en aktivitet, som gjorde noget aktivt for gamerne, og ikke bare var en postulerende fortælling om den nye Xbox’  kvaliteter. Så siden problemet var daglige gøremål, så måtte løsningen være noget, der sørgede for, at disse blev ordnet. Og det blev altså til The Xbox Butler Service.

Fantastisk samarbejde

Kampagnen bliver lanceret sammen med en film, der sætter de stakkels gameres problem en smule på spidsen.

- Vi ville gerne levere en film, der matchede stemningen af at game. Den her utrolige blanding af fantasi og kraft og skæve ideer, som får liv når man gamer, siger Jesper Grubb, der suppleres af Peter Dubienko:

- Vi måtte jo vise, hvad der kan ske i den yderste konsekvens, hvis man bliver fuldstændigt grebet af sin nye Xbox og helt glemmer sine hverdagsopgaver - selvom jeg godt nok ikke personligt nogensinde er blevet overfaldet af mit vasketøj. Måske skal det bare ligge liiidt længere.

Og så skal der lyde ros til Microsoft, siger Henrik Seeward:

- Vi har haft et fantastisk samarbejde med Microsoft gennem de seneste år. Det er en kunde, som forstår, at der skal noget nyt og anderledes til for, at man bliver set og hørt i mediebilledet. Så vi var virkelig glade for, at vi fik lov til at byde ind på Xbox-aktiviteten.

Læs mere og ansøg på www.XboxButler.com - og se kampagnefilmen her.