Søge- og annoncegiganten Google kastede efter 18 år et kritisk blik på sin reklameforretning og besluttede sig for, at den trængte til en ansigtsløftning.

Rebrandingen er nu på plads, og den skal, ifølge Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President og øverste chef for Googles reklameprodukter, gøre Googles milliardstore reklameforretning mere overskuelig for annoncører og medier og samtidig afspejle nutidens teknologi bedre.

Helt kort medfører det, at:

  • “Google AdWords” bliver til “Google Ads”
  • “DoubleClick” og “Google Analytics 360 Suite” slås sammen til ”Google Marketing Platform”
  • “DoubleClick for Publishers” og “DoubleClick Ad Exchange” slås sammen til "Google Ad Manager".

Ramaswamy mener, at de tre nye brands, Google Ads, Google Markting Platform og Google Ad Manager, vil gøre det lettere for annoncører og medier i alle størrelser at vælge de rigtige reklameløsninger til netop deres virksomhed.

Fra AdWords til Ads

Det skal understreges, at der primært er tale om en kosmetisk operation og en rebranding-øvelse. Der pilles fx ikke under motorhjelmen i AdWords.

Rebrandingen skyldes ganske enkelt, at tiden er løbet fra Google AdWords-navnet, da søgninger i dag ikke udelukkende finder sted ved hjælp af ord skrevet i en søgemaskine på en PC eller laptop, men i høj grad også fx via billeder og videoer på mobiltelefonen, hvorfor ”ord”-delen af navnet Google AdWords er droppet.

- Google Ads brandet repræsenterer den fulde rækkevidde af de annonceringsmuligheder, vi i dag tilbyder for at hjælpe marketers med at komme i kontakt med de milliarder af mennesker, der finder svar på spørgsmål via søgninger, ved at se videoer på YouTube, udforske nye steder på Google Maps etc., skriver Sridhar Ramaswamy bl.a. i et blogindlæg i forbindelse med offentliggørelsen af rebrandingen.

Farvel til DoubleClick

Den er også ensbetydende med et farvel til DoubleClick-navnet, som Google fik ejerskab over med købet af annonceselskabet for 17 mia. kr. i 2007.

I stedet er der som nævnt kommet to nye brands, Google Marketing Platform, der rummer det tidligere DoubleClick og Google Analytics 360 Suite, og Google Ad Manager, der samler det tidligere DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange.

- Det vil bane vej for stærkere samarbejder i marketingteams at samle vores DoubleClick-annonceprodukter og Google Analystics 360-produkter under et enkelt brand, mener Sridhar Ramaswamy.

Sammensmeltningen mellem DoubleClick Ad Exchange og DoubleClick for Publishers i Google Ad Manager har været undervejs i tre år.

- Vi er opmærksomme på, at den måde, udgivere tjener penge på deres indhold, har forandret sig. Personer tilgår indhold på flere skærme, og med annoncørernes øgede efterspørgsel efter programmatisk adgang, har udgivere behov for at kunne styre deres forretning på en enklere og mere effektiv facon, mener Sridhar Ramaswamy.

De nye Google-brands bliver synlige overalt i løbet af den næste måneds tid.