Iværksætterne fra Hamsto.com, som står bag en ny deleøkonomisk platform, der gør det muligt for privatpersoner at leje og udleje plads til opbevaring eller udlejning af parkeringspladser til bil, båd eller motorcykel, vil være datadreven.

Derfor har iværksættervirksomheden, der ifølge Dagbladet Børsen bakkes op af tunge erhvervsprofiler, lanceret Hamsto, der er en kundeservice-chatbot, som skal hjælpe brugerne med alt fra sign-up på platformen og spørgsmål vedrørende skat, forsikring og betaling.

Chatbotten guider på hele kunderejsen

Det er vigtigt for Brian Tange, direktør hos Hamsto.com, at få hele kunderejsen integreret på platformen, så deres kundeservice er tilgængelig for brugerne på alle de tidspunkter, der er behov for support og service.

- Kunderne sidder typisk om aftenen og leder efter ekstra plads til opbevaring eller bruger tiden på at oprette sig for at udleje de ekstra kvadratmeter, de nu har.

- Som nystartet virksomhed har vi valgt at investere i ensartet og konstant kundeservice, der fungerer og har åbent på de tidspunkter, vores kunder nu har brug for support og service, siger han.

- Foruden ensartet kundeservice er chatbotten med til at give os en konkurrencemæssig fordel, da platformen kan give os indsigt i vores kunders adfærd og behov.

- Data og indsigt vi senere kan bruge til at optimere chatbotten og gøre vores kundeservice endnu bedre, fortsætter Brian Tange.

Hos den danske chatbot-virksomhed BotXO, der står bag chatbotten, er der glæde at spore over samarbejdet.

At gå datadrevet til værks

- Det er en fornøjelse at have Hamsto med ombord, da det netop er den datadrevene tilgang, vi råder vores kunder til at arbejde med" siger Henrik Fabrin, CEO, BotXO.

- Hamsto har besluttet sig for at gå datadrevet til værks og bruge vores bagvedliggende platform til at indsamle data om brugerens adfærd, og det glæder vi os meget til at hjælpe dem med, fortsætter han.

- Med vores data kan vi hjælpe vores kunder til at optimere kunderejsen, både i chatbotten, men også på deres platform.  Vi har alt den data til rådighed, der gør, at man løbende kan overvåge og monitorerer brugens adfærd.

- Dvs. at de nu kan bruge botten til indsamling af kvalitative data, og det kan de bruge til at gøre deres services og kunderejser endnu bedre, slutter Henrik Fabrin.

Smart forretning

Netop indsamling og analyse af data ved hjælp af chatbot-teknologien, er det, Brian Tange har haft fokus på, da han udviklede chatbotten.

- Selvfølgelig er det også en smart forretning at bruge chatbot-teknologi. Når vi leverer en digital service, kan vi hele tiden monitorere hvilke spørgsmål og svar, der hjælper vores kunder videre i processen. De områder, hvor vi svarer rigtigt, vil vi udvikle, og de områder, som er overflødige, vil vi give mindre opmærksomhed.

- Med den rette data til rådighed kan vi derfor udvikle vores kundesupport og yde en endnu bedre service næste gang. Samtidigt kan vi også benytte den tilgængelige chatdata til at forbedre vores andre services - fx kan vi lave nye landing pages, der matcher kundens rejse og behov for afklaring, slutter Brian Tange.