”AFA har det hårdt”, skrev vi i 2015, da landets største outdoor-udbyder, AFA JCDecaux, for andet år i træk måtte præsentere et skuffende regnskab for det forgangne år.

Siden har AFA udstukket en ny kurs med ændret strategi og massive investeringer i bl.a. digitale reklameskærme.

Det så man så småt effekten af i fjor, hvor outdoorkæmpen landede ”et tilfredsstillende” årsresultat.

Om det nye 2017-regnskab, der bl.a. viser en stigning i bruttofortjenesten på 30 pct., mens bundlinjen er boostet fra 3,5 mio. kr. til 14,3 mio. kr., lyder der anderledes positive toner:

- Vi er meget tilfredse med resultatet for 2017, siger Anders Axelsen, adm. direktør i AFA JCDecaux.

- Vores fremgang i omsætningen skyldes hele vores produktportefølje. Markedet anerkender, at de klassiske reklamepaneler, abribus, har Danmarks højeste dækning sammenlignet med andre medier, så det er stadig et meget effektivt og populært produkt, fortsætter han.

- Vi kan også se, at transformationen til digital outdoor er slået igennem. Annoncører og mediebureauer har taget godt imod vores netværk og udnytter, at den digitale cocktail med kreativ kommunikation og Premium-placeringer skaber høj opmærksomhed og øget købelyst, siger Anders Axelsen.

High-ends brands satser nu også på OOH

AFA-CEO’en peger på netop Premium-placeringer som en konsekvens af virksomhedens Less is More-strategi.

- Vi fokuserer benhårdt på to elementer: Et mindre, men strategisk rigtigt placeret antal reklameflader, og færre, men med de rigtige kontrakter.

- Vi ser i dag outdoor-reklamer for store brands, som tidligere kun blev trykt på glittet magasinpapir. På det danske marked er det faktisk en smule epokegørende, siger han.

- Med den nye kommercielle strategi har vi tilført nye kompetencer, gennemført interne uddannelsesforløb og generelt ændret vores markedsapproach.

- Fra at være sælgere er vi nu rådgivere og har dermed fået en langt mere kvalificerede dialog med vores kunder og større gennemslagskraft i markedet.

Anders Axelsen mener også, at resultatet i 2017 kan tillægges, at der i hele organisationen er ydet en ekstraordinær indsats.

- Vores filosofi om at uddanne og opkvalificere alle medarbejdergrupper har vist sig at være værdifuld. Vi har højnet kvaliteten i alle led, og samtidig er der positiv stemning i hele virksomheden, siger Anders Axelsen.

Massive investeringer giver pote

- Vi kan konstatere, at de senere års trecifrede millioninvesteringer nu begynder at betale sig tilbage.

- At vi firedobler bundlinjen er vi, sagt på jysk, godt tilfredse med. Vi står stærkere og stærkere rustet økonomisk, hvilket giver os mulighed for at fortsætte vores offensive investeringspolitik.

Og hvad med 2018?

- Vores mål i 2018 er at videreudvikle vores digitale netværk, der p.t. består af 176 skærme. Dels vil vi gerne inden for de eksisterende koncessionsaftaler se på de digitale udvidelsesmuligheder, hvor landets største byer selvfølgelig er meget interessante.

- Dels ser vi på nogle nye muligheder, og så er det jo ingen hemmelighed, at vi også har sigtekornet stillet ind på det kommende udbud af Københavns Metro.

Han regner med, at AFA JCDecaux fortsætter væksten, og året er begyndt godt. I første halvår har outdoor-udbyderen realiseret en tocifret vækst i omsætningen.

- Faktisk er 2. kvartal snart ved at være udsolgt. Og med den ordretilgang vi oplever for 2. halvår, ser det lovende ud.

- Derudover bliver 2018 et år, hvor vi fortsætter den globale ”Less is More” strategi med udstyrsoptimering og den nationale strategi, hvor vi i alle hjørner af organisationen vil arbejde med at højne kvaliteten, slutter Anders Axelsen.

Nøgletal: AFA JCDeaux 2017 (2016 i parentes)

(i mio. kr.)

Bruttofortjeneste:              62/47,8

Resultat før skat:                17,9/4,5

Årets resultat:                    14,2/3,5

Egenkapital:                        95,7/82

Gns. antal ansatte:             118/127