Unilever, der bl.a. står bag globale brands som Dove, Lipton te og Hellmann's mayonaise, bruger hvert år en del af sit syv mia. euro store marketingbudget på influencer marketing.

Det skyldes naturligvis, at influencer marketing er en effektiv måde at nå ud til forbrugerne på, men i forbindelse med denne uges VM i reklame, Cannes Lions, tager koncernens CMO, Keith Weed, bladet fra munden og opfordrer til en grundig oprydning i branchen.

Han mener, at brands, annoncører, bureauer og de sociale platforme skal rykke tættere sammen for at sætte en stopper for dårlige praksisser, der bl.a. omfatter falske følgere, bots, svindel og andre uærlige forretningsmetoder, der undergraver tilliden til hele den hastigt voksende marketingdisciplins økosystem.

Keith Weed efterlyser generelt større transparens, og han er af den opfattelse, at annoncører har begrænset adgang til præcise målinger af influencernes effekt.

Unilever forpligtiger sig i denne forbindelse til:

  • Ikke at samarbejde med influencere, der køber følgere.
  • Unilevers mange brands vil aldrig købe følgere.
  • Unilever vil prioritere at samarbejde med partnere, der øger transparensen og hjælper til at bekæmpe de dårlige praksisser i økosystemet.

Kræver handling nu

Udmeldingen følger i kølvandet på, at Unilever tidligere på året meldte ud, at koncernen fremadrettet ikke vil samarbejde med digitale platforme, der opfordrer til had, skaber splittelse eller ikke formår at beskytte børn, og det er også i det lys, udmeldingen på influencer marketing-fronten skal ses.

- I februar sagde vi, at vi bliver nødt til at genopbygge tilliden til vores digitale økosystemer og samfundet generelt. En af de måder, vi kan opnå dette på, er ved at insistere på større transparens og integritet i influencer-miljøet. Vi skal adressere dette gennem ansvarligt indhold, ansvarlige platforme og en ansvarlig infrastruktur, siger Keith Weed.

- Hos Unilever tror vi på, at influencers er en vigtig måde at komme i kontakt med forbrugerne på og til at få vores brands til at vokse. Influencernes gennemslagskraft kommer fra en dyb, autentisk og direkte forbindelse med folk, men visse fremgangsmåder, såsom at købe følgere, kan hurtigt underminere det forhold.

- Vi skal handle nu, hvis vil skal genopbygge tilliden, før den forsvinder for evigt, slutter Unilevers CMO.