Lang kø ved øl-boden til Superliga-kampen i søndags? Eller på en af sommerens mange musikfestivaler? Så er der håb forude.

I disse dage lancerer virksomheden Venue Manager nemlig en ny app af samme navn: En digital håndsrækning til kø-plagede sports- og festivalfolk – og deltagere i alle mulige andre arrangementer i oplevelsesbranchen.

Og hos Venue Manager, der ejes af det digitale bureau Combine, har man længe set et stigende behov for at give publikum endnu mere for pengene.

- Publikum bliver mere kvalitetsbevidste, og tager ikke bare på stadion for at se fodbold eller til festival og koncerter for at høre musik. De kommer for at få en oplevelse – ellers kunne de lige så godt tænde for tv’et derhjemme. Vi ønsker at give folk en fornemmelse af, at de får det maksimale ud af deres oplevelse, og her ser vi virkelig et uudnyttet digitalt potentiale på tværs at flere brancher, siger Peter Richardt, forretningsansvarlig hos Venue Manager

Samlet på et sted

Den nye app giver i øvrigt ikke kun arrangørernes gæster en bedre oplevelse, fordi de ikke skal bruge tid i kø.

Indlejret i app’en bliver også en funktion til køb af billetter og sæson- og årskort, samt muligheden for at publikum kan overdrage billetter til andre, eller give en øl til vennerne.

- Et af de vigtigste parametre, da vi skulle designe løsningen, var at holde alt indhold og data samlet ét sted. Der findes masser af produkter derude, som tilbyder salg af billetter ét sted, køb af forplejning et andet sted og mulighed for at skanne årskort, hvis du åbner din mail et tredje sted. Det gør hverken administrationen lettere for eventudbyderen eller publikum, så hvorfor ikke samle hele oplevelsen i én løsning?, siger Peter Richardt.

Ny sponsormulighed

Med app’en kan publikum kan købe forplejning og merchandise fra eget sæde, når de er til koncert eller på stadion, hvorefter varerne kan afhentes i nærmeste bod via fast track – et særligt ønske fra flere af Venue Managers kunder.

Kristian Maimann, kommunikationschef i Lyngby Boldklub, der bliver blandt de første til at implementere app’en, siger:

 - Vi har flere gange oplevet, at publikum og fans simpelthen har opgivet at købe forplejning i pausen, fordi køerne er for lange, og her ser vi virkelig, at der ligger et potentiale, hvor vi – og mange andre i branchen – kan gøre en indsats for at optimere oplevelsen for de besøgende.

En særlig vigtig detalje for flere af Venue Managers samarbejdspartnere har desuden været, at sponsorer fremadrettet får mulighed for at eksponere sig selv i app’en, hvilket giver et særligt udstillingsvindue for sponsorerne til et arrangement.

Ikke nok med digital billet

Combine har i en årrække haft succes med at servicere sportsklubber og festivaler med en samlet løsning til håndtering af billetter, sæsonkort, forplejning osv og udskilte i foråret forretningsområdet i et selvstændigt selskab, Venue Manager.

Og ifølge adm. direktør og partner i Combine, Jakob N. Mortensen, er der store forventninger til vækst og udvikling på området, både i Danmark og i udlandet.

- Vi kigger meget på tendenserne i markedet og kan se, at vores forretningsorienterede totalløsning står stærkt i en tid, hvor det bestemt ikke er nok at kunne udstede en digital billet. I stedet er det vigtigt at favne hele forretningen omkring kundens stadion, arena eller festivalplads, siger han.

Venue Manager har i dag en række sportsklubber, festivaler, parker og museer på kundelisten, herunder bl.a. Smukfest, AGF, Lyngby BK, Aalborg Håndbold, Skjern Håndbold, og Skive Festival.

App’en lanceres i denne måned og bl.a. Lyngby Boldklub og Mors Thy Håndbold bliver de første til at tage den i brug.