For ikke så farlig længe siden var en af de hotteste diskussioner i marketingbranchen, hvorvidt det gav mest mening at bruge ressourcer på at udvikle sin egen app eller på at mobiloptimere sit site for at tilpasse sig forbrugernes stigende brug af mobilen.

Den diskussion er dog ikke værd at tage i dag, mener CEO Peter Grumsen – der tidligere har slået sine folder hos bl.a. MediaCom, 727 og i mobilbureauet Balleby & Grumsen – fra AppCamp.

– Da Apples App Store blev lanceret i 2008, var vi alle ved at falde i svime. Det var fedt. Man kunne downloade apps i hobetal. Det gik rigtig stærkt, da de fleste var ”native” apps. Det vil sige, at grafik etc. var optimeret den enkelte app. Det betød bl.a., at brugeroplevelsen var langt bedre end alt det, man ellers kunne se på mobilen dengang, siger Peter Grumsen.

Siden kom Android-apps til, og de kunne stort set det samme, så de var blot med til at presse på ”vi-skal-da-have-en-app”-begejstringen blandt brands og annoncører.

Ringe effekt?

– Set fra en marketingsmands synspunkt var det vigtigste ved apps dog push-beskeder, så man kunne få en permission til at tale 1-to-1 med en bruger. Den pointe var der imidlertid ikke mange, der fangede, og derfor blev push sjældent bygget ind i app’en. Hvis de gjorde, var det af udviklerne, fortsætter Peter Grumsen.

Det betød, at virksomhedens marketingfolk ofte ikke kunne få app’en til noget som helst. Der kunne kun sendes den samme push-besked til alle og marktingfolkene havde ikke mulighed for at segmentere. Og det bliver brugerne hurtigt trætte af.

– Der begyndte heldigvis at komme push CRM-platforme, som relativt let kunne integreres i app’en, så dashboard, segmentering m.m. kunne flyttes over i marketing, siger Peter Grumsen.

De store apps har ressourcerne til denne integration, men for langt de fleste, bliver CRM-systemet prioriteret ned, da rigtigt mange udviklingsressourcer går til opdatering af app’en.

– Lige nu er der fx kommet iOS 11, iPhone 8 og iPhone X, som kræver opdatering af de fleste apps, ellers kan de ikke læses ordentlig, og det koster alt sammen, siger Peter Grumsen.

Drop app’en og mobiloptimér

Derfor anbefaler han i dag, at man ”bare” tager sine responsive sites og pakker dem ind i en mobil app (Apple kræver dog lidt ”native” indhold), og at man samtidig får integreret den rigtige push-platform, da det er ved hjælp af en sådan, man kan fastholde sine brugere via  segmenterede push-beskeder.

– Der er stadig brug for sådan nogle som os, der fungerer som et brohoved mellem teknologi og markedsføring. Ellers ender bolden uvægerligt i den ene lejr (teknologi), og bliver aldrig forankret i den anden lejr (markedsføring). Og det er derfor, at så mange native apps aldrig er blevet nogen succes: Ingen tog ejerskab på den, siger Peter Grumsen.

Så konklusionen er?

– Med mindre du har uanede ressourcer eller er en af de helt store e-handels-spillere, så skal du ikke lave en native app. Du vil komme til at bruge alle dine udviklingskroner på opdateringer, slutter Peter Grumsen.