For fem år siden tøvede danske annoncører med at bruge store dele af marketingbudgettet på mobilen, selvom danskerne allerede dengang brugte mere og mere tid på deres smartphones og tablets.

Siden er der kommet skred i tingene, og væksten i mobilannonceringen har været vanvittig høj:

I 2013 brugte danske annoncører godt 600 mio. kr. på mobilreklamer, i 2016 var det vokset til godt tre mia. kr., og i år forventer analysehuset eMarketer, at danske annoncører køber mobilreklamer for 3,8 mia. kr.

eMarketers estimater inkluderer display (bannere, video og rich media) og search, mens SMS, MMS og P2P-annoncering er ekskluderet.

Estimaterne inkluderer også annonceforbruget på tablets. eMarketer måler tillige der, hvor forbrugeren er. Det vil fx sige, at hvis en forbruger ser et banner på mobilen fra et responsivt site, så tæller det med som mobilt.

Mobilannoncer bliver normen

De 3,8 mia. kr. svarer svarer til lidt mere end 60 pct. af det samlede digitale adspend herhjemme, der i øvrigt forventes at udgøre over halvdelen (53 pct.) af det samlede danske reklameforbrug i år.

- Den stærke vækst i mobilannonceringen viser, at annoncørerne i Norden er ved at komme på omgangshøjde med forbrugerne, lyder det fra Jasmine Engberg, analytiker hos eMarketer, der ikke er i tvivl om, at den store udbredelse af smartphones blandt mobilbrugere i Norden er en af de væsentligste årsager til fremgangen.

I Danmark når andelen op på over 90 pct., hvilket placerer landet i verdenstoppen, hvad det angår.

eMarketer forventer, at de seneste års massive vækst i mobilannonceringen herhjemme løjer lidt af i de kommende år:

Fra en vækst på 35 pct. i fjor, over 12 pct. i 2019 til 6,5 pct. i 2021, hvor mobile annoncer forventes at udgøre hele 79,5 pct. af den digitale adspend, og danske annoncører spås at købe mobilannoncer for knap seks mia. kr.