I dag gør den amerikanske mediegigant AOL (America Online) sit indtog på det danske marked for mobilannoncer.

Et marked, hvor såvel annoncører som bureauer igen og igen har spurgt sig selv, hvorfor der ikke sker noget afgørende nyt, som kan være med til at bygge bro over den kløft, der er mellem danskernes åbenlyse storbrug af mobile platforme og de ringe annonceringsmuligheder.

Med AOLs nye, mobile platform åbnes der bl.a. op for nye in-app annoncemuligheder, der gør det muligt at engagere sin målgruppe over mobilen.

Desuden får udgivere mulighed for at høste indtjening, da danske virksomheder og mediebureauer nu både kan købe in-app inventory gennem åben dataudveksling, private markedspladser og ved direkte køb.

På globalt plan kan platformen desuden ramme mere end 580 millioner unikke brugere hver måned ved hjælp af et softwareudviklingskit, der er installeret i mere end 65.000 mobilapps og hjemmesider over hele verden.

Forbinder marketing og mobil

Dermed kan der måske bygges bro mellem marketingprofessionelle, mobile udgivere og udviklere, så det bliver nemmere at nå den rigtige målgruppe på det rette tidspunkt og sted med sit budskab.

Ifølge eMarketer vil smartphonens markedsandel i Danmark ramme 77,9 procent i 2017, hvilket svarer til 88,8 procent af landets samlede internetbrugere, og samtidig forventes det, at andelen af tablet-brugere vil udgøre 57,8 procent.

- I takt med at folk bruger mere og mere tid på mobile enheder, er både annoncører og bureauer på udkig efter nye måder at engagere det mobile publikum på, lyder det fra Zac Pinkham, Head of Mobile International hos AOL, i en pressemeddelelse.

- Udviklingen af strategier inden for mobilannoncering er stadig et relativt nyt kapitel, og selvom udgifterne efterhånden er ved at indhente forbruget, vil den udvikling kun fortsætte, hvis danske brands har adgang til de rette værktøjer, som hjælper dem med at engagere forbrugerne på kreative og overbevisende måder på tværs af mobilapp-økosystemer, fortsætter han.

Blockbuster er begejstret

I Danmark arbejder AOL allerede med virksomheder som Blockbuster, der netop har afsluttet en annoncekampagne på mobilen med det formål at øge både brand-kendskabet og forbrugernes engagement gennem video.

- I vores hidtil største kampagne anvendte vi blandt andet AOL Mobile som kanal til at aktivere vores video content og booste vores spots. Det viste sig at være super effektivt, og ”mobile” var en af de absolut mest trafikgenererende kanaler - samtidig med at den genererede trafik skabte værdi for kampagnen. Specielt til content marketing båret af video er AOL Mobile spot on i målgrupperne, siger Steffen Trannerup, marketingchef hos Blockbuster.

Jesper Laumand, General Manager for AOL i Danmark, tilføjer.

- AOL arbejder på at blive verdens førende udbyder af teknologi til mobilannoncering, og derfor er vi utrolig glade for at kunne introducere vores mobile platform på det danske marked. Vores platform skiller sig især ud, fordi danske brands nu får mulighed for at engagere forbrugerne på tværs af app-økosystemer, og altså ikke kun inden for et lukket system, siger han.

Jesper Laumand peger også på, at platformen giver nye indtjeningsmuligheder for udgiverne.

- Mobile bliver altså i stigende grad nøgleordet, når det handler om at engagere forbrugerne med brands, og mulighederne på dette marked er enorme, slutter han.