Dansk kreativitet – og den målbare effekt af samme - har gennem de senere år gentagne gange placeret sig fornemt på den internationale scene.

Sommeren 2017 var eksempelvis rekordår for Danmark ved Cannes Lions, hvor især &Co. skilte sig ud med ikke færre end 11 løver, og ved den prestigefulde Euro Effie-prisuddeling i oktober blev det til to gange dansk guld. Begge til UncleGrey og Bolia.com.

Og når man gør sig bemærket som bureau i den internationale award-verden, bliver kompetencerne på bureauerne også efterspurgt af de awards-arrangører, der sætter det kommende års jury-hold.

Så der er derfor glimrende logik i, at den internationale effektpris AME Awards i år har peget på to danske jurymedlemmer fra netop de nævnte bureauer: Charlotte Porsager, Client Service Director hos UncleGrey og Ørnulf Johnsen, Strategy Director hos &Co/The North Alliance.

Inspirerende oplevelse

Og de to danske jurymedlemmer ser frem til opgaven:

- Jeg er beæret over at blive bedt om at være med til at vurdere det innovative arbejde, der plejer at blive sendt ind til AME Awards. Derudover er det en fantastisk mulighed for at dykke ned i løsninger på tværs af kategorier og landegrænser. Jeg er sikker på, at det bliver en inspirerende oplevelse, som jeg kan tage med videre ind i arbejdet med vores teams og kunder, siger Charlotte Porsager.

Ørnulf Johnsen supplerer:

- Det betyder en mulighed til inspiration og faglig udvikling, hvilket jeg glæder mig meget til. Desuden er det en fin anledning til at møde andre plannere og kreatører, så det bliver helt sikkert både en sjov og udviklende oplevelse, siger han. 

Profiler fra 40 lande

Award-showet AME Awards er en del af New York Festivals og har eksisteret siden 1994.

2018-juryen består af CEO’s, chefstrateger, plannere, brand managers og brand-strateger fra 40 forskellige lande fordelt over hele kloden: Nord- og Sydamerika, Europa, Asien, Afrika og Mellemøsten, og festival-direktør Michael Demetriades er stolt af, at man har kunnet tiltrække de mange profiler:

- The caliber of this year’s Grand Jury is recognized internationally for their strategic expertise and their creative accomplishments. It’s an honor to have these exceptional executives on this year’s jury, siger han i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det også, at juryen skal forholde sig til fire kriterier, beskrevet som følger: Challenge/Strategy/Objectives skal vægtes med 20 procent, Creativity med 25 procent, Execution med 25 procent – og Results/Effectiveness med 30 procent.

Kreativitet og effekt hænger sammen

For selv om AME Awards kaldes en effektpris, hænger tingene sammen, som også de to danske jurymedlemmer understreger:

- Der er en klar sammenhæng mellem kreativitet og effekt. Det er veldokumenteret og slet ikke længere til diskussion. Jeg vil sige, at det ligefrem er direkte uprofessionelt ikke at have et stærkt kreativt fokus i sin kommunikation, siger Ørnulf Johnsen fra The North Alliance.

Charlotte Porsager supplerer:

- Hos UncleGrey har vi i mange år arbejdet ud fra mantraet ”Famously Effective” og vi tror på, at de løsninger, vi udvikler i samarbejde med vores kunder, kan og skal både være kreative og effektive for at skabe værdi for forretningen.

Læs meget mere om AME Awards her, hvor du også kan se hele The Grand Jury 2018.

Og hvis du har lyst til at høre mere til det ene af de to danske jurymedlemmer, Ørnulf Johnsen, så kan du få fornøjelsen, hvis du skal med til 2018-udgaven af M-list. Her er Ørnulf Johnsen keynote sammen med Robert Cerkez fra &Co. - læs mere om det her.