Danske Katrine Jo Madsen, Senior Creative hos TBWA Paris' digitale afdeling, DAN, sætter sig om få dage ved endnu et jurybord for at bedømme kreativt arbejde fra hele verden.

Denne gang foregår det i regi af det prestigefyldte amerikanske awardshow The International ANDY Awards.

Awardshowet er måske nok relativt ukendt herhjemme, men det betragtes af flere rundt omkring i verden, som at være på linje med Cannes Lions, Clios og The One Show.

Dette år finder jurydagene sted i Bangkok, og foruden Katrine Jo Madsen er der endnu et dansk islæt i den 23 M/K stærke jury.

Det drejer sig om Per Pedersen, der er Chairman of Global Creative Council, Grey.

Jurypræsident er Pete Favat, Chief Creative Officer for Deutsch North America, som skal holde styr på gruppen, der udover de to danskere tæller blandet andre R/GA's Global Chief Creative Officer Nick Law, Ogilvys Worldwide Chief Creative Officer Tham Khai Meng samt Colleen DeCourcy, Global Chief Creative Officer hos Wieden + Kennedy.

Ingen sexisme, tak

- Det er fjerde gang jeg får mulighed for at deltage i en international jury, og med ANDYs glæder jeg mig til en anderledes oplevelse, for denne jury skiller sig ud på flere områder, siger Katrine Jo Madsen, der bl.a. tidligere har deltaget i internationalt juryarbejde ved Cannes Lions og Eurobest.

- At vi er en lille gruppe, der sammen skal bedømme alle indsendelser på tværs af alle kanaler, gør det vildt spændende. Det vil sige, at der i bedømmelsesprocessen ikke som

sådan findes specifikke kategorier, men at alt bliver målt op mod hinanden. Præcis ligesom i virkeligheden for forbrugeren, fortsætter hun.

Derudover påpeger hun, at det også er den første store reklameprisjury i år, så der er virkelig mulighed for at sende et signal for 2017 med det arbejde, der præmieres.

Og apropos at sende et signal: ANDYs har netop tilsluttet sig Cannes Lions, der for nylig slog fast, at det ikke længere vil præmiere sexistiske indsendelser. Et tiltag, som Katrine Jo Madsen støtter op om:

- Ansvaret for at vores industri producerer ordentligt arbejde bør naturligvis ligge på vores allesammens skuldre, men det glæder mig alligevel at se, at to institutioner som Cannes Lions og ANDYs har turdet tage så konsekvent en beslutning.

Hjem til Danmark

Katrine Jo Madsen har derudover selv truffet en anden stor beslutning nylig. For efter at have været bosat i Paris og arbejdet som Senior Creative hos TBWA Paris' digitale afdeling, DAN, i flere år, rykker hun og kæresten, Peter Metcalfe, som var Associate Creative Director hos Ogilvy Paris, nemlig hjem til Danmark til sommer.

- Paris har været vidunderlig, og det var en fed udfordring at arbejde for kæmpebrands som Michelin, Nina Ricci og Louis Vuitton. Det gik virkelig godt, men både Peter og jeg måtte give efter for hjemve og seriøs rugbrødsmangel, trods tilbud om at avancere, siger hun.

Udover at ville hjem til familie og venner, har lysten til at komme tilbage til den danske måde at arbejde på nemlig også spillet ind, siger hun og kan også fortælle, at de ingen faste planer har endnu, og derfor glæder de sig til at komme hjem og møde en masse spændende mennesker.

- Hvor franskmændene laver reklame med både flyvsk poesi og halvtunge processer, er vi i Danmark en smule mere ligeud - i ordets bedste forstand - og det glæder vi os begge til at komme hjem til. Der er sket rigtig meget spændende, mens vi har været væk, siger hun.

Og væk er de to kreative lidt endnu. Parret rejser nemlig rundt i Sydøstasien et halvt år, inden turen går hjem til Danmark til sommer.