Med 20 års digital erfaring i rygsækken – herunder ledende positioner fra både virksomheds- og bureau-side – har envisions tidligere digitale direktør Hannu Vangsgaard åbnet sin egen konsulentvirksomhed: hannuvangsgaard.dk.

Ideen er at fokusere på digital forretningsudvikling, for det er der brug for, mener han:

- Data er ikke bare noget mediabureauerne har liggende, og digitalt er ikke bare et par bannere og en Facebook-annonce. Digitalisering er i dag stærkt forretningskritisk og mange CMO’er er usikre på, hvor de skal kigge hen. Det er der jeg kommer ind i billedet: Som en slags digital voksenven.

Voksenven?

Ja, en kompetence du kan trække på, når behovet er der. Mange CMO’er føler sig rådvilde i det digitale landskab, og der kan jeg så gå ind og hjælpe: Fx ved at sidde i virksomheden i en periode og drive et digitaliseringsprojekt, eller på distancen bidrage til at drive en strategiproces, hjælpe til med valg af digitalt bureau - eller bare levere ad hoc rådgivning via Skype.

Første opgave leveret

Og det første projekt er såmænd allerede gennemført – til ejendomsmæglerkæden Home.

Det drejer sig om den digitale platform til homePrisen 2017, der handler om at hylde den lokale stolthed i hele landet.

Sitet har han leveret som en entreprise med Creative Geist, Culture Works og IT Minds som underleverandører, og det er de svært tilfredse med hos Home:

- At bruge Hannu Vangsgaard til at styre projektet gjorde, at vi internt kun var fokuseret på projektet, når vi skulle og blev indkaldt til det. Alt det mellemliggende var i sikre hænder. Det var en befrielse og gjorde, at vi kunne håndtere et projekt mere end vi ellers ville have kunne med det givne antal medarbejdere, siger Mads Ellegaard, der er Relationschef hos Home.

Et kendt navn

Indtil videre opererer Hannu Vangsgaard som en enmandshær, men det er ikke meningen, det skal fortsætte sådan: Målet er, at opbygge et bureau med seniorfolk som partnere.

- Det er jo svært at diskutere med sig selv, så ja, det er da tanken, at det skal udvikle sig til et bureau. Men ikke et traditionelt bureau, der eksekverer kampagner osv. Der, hvor jeg kan gøre en forskel, er i en anden fase. Det handler om strategi og forretningsudvikling og om at kvalificere projekter på den lange bane, siger Hannu Vangsgaard.

Er du i dialog med kommende mulige partnere?

- Ja, det er jeg, men jeg kan desværre ikke give dig nogen navne endnu.

Apropos navne: Hvorfor har du ikke opfundet et ”rigtigt navn” til din virksomhed?

- Ja, det må du da nok spørge om. Men sandheden er, at det ikke tog mig mere end en halv times tid at finde ud af, at jeg faktisk helst ville bruge mit navn i stedet for at opfinde noget smart. Mange kender mig fra tidligere, og jeg har over 2.500 følgere på LinkedIn, så for mig giver det mening at drive virksomheden i mit egen navn, slutter Hannu Vangsgaard.

Du kan besøge Hannu Vangsgaards site her.